4 gratis appar som gör stjärnhimlen ännu coolare

Låt dig förföras av stjärnhimlens mångfald med fyra gratisappar som enkelt och snabbt hjälper dig att identifiera och peka ut himlakropparna. Det enda som behövs är några klick på din smartmobil.

Det är inte längre nödvändigt med astronomiska teleskop och stora kikare för att utforska stjärnhimlen.

Det finns en mängd appar som snabbt och lätt hjälper dig att kartlägga och peka ut himlakropparna. Här är ett urval av dem:

1. Kartlägg stjärntäcket i realtid

Funderar du ibland på vilken stjärna som lyser på himlen ovanför dig?

Då finns det massor att hämta i astronomiappen Star Chart, som med hjälp av bland annat telefonens kompass och gps hjälper dig att kartlägga de stjärnor du riktar telefonen mot. Som att titta i ett teleskop – fast genom din smartmobil.

Samtidigt gör appen det möjligt att ändra din position och se hur stjärnhimlen ser ut just nu på andra sidan jorden.

Operativsystem: iOS, Android