Vattnet flyter i solsystemet

Nya bilder från Hubbleteleskopet visar att det finns ett gigantiskt hav under istäcket på ­Jupiters måne Europa. Därmed står tolv ­möjliga vattenplaneter med på astronomernas lista. Chansen att hitta liv har ökat markant.

NASA

Ett kilometertjockt istäcke sveper in Jupiters måne Europa i ett stenhårt, gråbrunt och fårat pansar vars temperatur ligger kring iskalla minus 220 grader Celsius. Månen framstår som ett ogästvänligt isrike som alla levande varelser gör bäst i att hålla sig så långt ifrån som möjligt.

På flera ställen spricker emellertid isen med jämna mellanrum upp och då sprutar det ut 200 kilometer höga pelare av vattenånga i rymden. Det visar nya bilder tagna med rymdteleskopet Hubble, som har observerat den lilla månen i 15 månader.

Pelarna är sannolikt flytande vatten som i hög hastighet pressas upp genom sprickorna i Europas istäcke och förångas i mötet med den tomma rymden. Astronomerna bakom studien tror att pelarna är tecken på att månen under sitt istäcke döljer ett hav med dubbelt så mycket vatten som jorden.

🎬 Pelare av vattenånga på Jupiters måne Europa:

Fyndet är bara det senaste i en rad upptäckter som på senare år har visat att ett antal av solsystemets planeter har tusentals meter djupa underjordiska hav – och därmed potential till liv.

Astronomerna följer vattnet

När den amerikanska rymdorganisationen Nasa letar efter liv i rymden arbetar man enligt devisen ”Följ vattnet”. Här på jorden har biologer hittat levande organismer precis överallt där det finns flytande vatten, och astronomerna hoppas nu att samma sak gäller även på andra planeter.

Vatten är flytande vid en temperatur som gör det till en dräglig plats för levande organismer. Dessutom är flytande vatten ett utmärkt lösningsmedel som gör det enklare för celler att nås av näringsämnen.

Flytande vatten i kombination med salter och mineraler är med andra ord en perfekt grogrund för liv. Om det även ingår energi i ekvationen blir astronomerna väldigt intresserade.

Tack vare ett antal obemannade sonder och observationer med teleskop har listan över himlakroppar i solsystemet som kan ha flytande vatten vuxit snabbt sedan 1990-talet.

På listan finns i dag tolv planeter, dvärgplaneter och månar, som inte bara varierar mycket i storlek utan också är spridda över hela solsystemet.

JORDENS VATTEN BARA EN LITEN PÖL

Flera av solsystemets klot har sannolikt betydligt mer vatten än vad det finns på jorden.

• © NASA

• © NASA

TITAN

Himlakroppens radie: 2 576 km
    Vattenmängd: 28 280 milj km3

Av dessa himlakroppar är astronomerna i princip säkra på att det finns flytande vatten på två av Jupiters månar, Ganymedes och Europa, samt på Saturnus måne Enceladus. Vattnets existens har dock ännu inte definitivt bekräftats.

Paradoxalt nog anser astronomerna att tre månar som kretsar runt Jupiter respektive Saturnus är solsystemets mest sannolika kandidater till att ha flytande vatten.

De tre ismånarna befinner sig, liksom sina planeter, en bra bit utanför solsystemets beboeliga zon där temperaturen är tillräckligt hög för att garantera flytande vatten.

Jupiter pressar ismåne

Astronomerna har länge haft ett gott öga till Europa, som är lika stor som jordens måne och därmed minst av Jupiters fyra stora månar. De nya bilderna från Hubbleteleskopet bekräftar också tesen att månen har vatten.

Under ledning av astronomen William Sparks vid Space Telescope Science Institute i Baltimore i USA använde en forskargrupp en teknik med vilken man normalt visar att en planet i omloppsbana runt en avlägsen stjärna har en atmosfär.

© Mikkel Juul Jensen

Planeten avslöjar själv vattnet

När astronomerna letar efter flytande vatten i solsystemet undersöker de sju fysiska kännetecken. De avlägsna och ogästvänliga planeterna avslöjar själva om de har flytande vatten.

• KRÄNGANDE ­FARKOSTER

En rymdfarkosts bana runt en planet är inte en perfekt cirkel, eftersom förändringar i gravitationsfältet påverkar dess hastighet och bana. Med hjälp av dessa små skiftningar kan astronomerna räkna ut vilka ämnen planeten är uppbyggd av och bland annat se om den innehåller ingredienserna till vatten.

• SLÖA ­NEUTRONER

När kosmisk strålning träffar en planets yta bildas ett moln av partiklar, däribland neutroner. Eftersom väte gör neutroner långsamma kan astronomerna avslöja väte – och kanske vatten ner till tio meters djup – genom att mäta hastigheten i neutronerna som sänds ut från ytan.

• VARIERANDE TEMPERATURER

Temperaturen på en planets yta kan avslöja om den döljer flytande vatten. Om ett område innehåller vatten går det långsammare för ytan att värmas upp och kylas av än om det inte finns något vatten. Astronomerna mäter yttemperaturen med en infraröd kamera.

• ELASTISKA ­PLANETER

Om en planet är väldigt elastisk och ändrar form tyder det på flytande vatten, eftersom vatten lättare ändrar form än ett fast inre. Hur elastisk en planet är kommer man fram till genom att observera planeten och registrera förskjutningar av exempelvis bergstoppar. Om de är tillräckligt stora kan planeten dölja ett hav.

• AVANCERADE BERÄKNINGAR

Datorsimuleringar kan avslöja om en planets vatten har flytande eller fast form. Med hjälp av planetens yttemperatur, storlek, gravitation från andra planeter och kännetecken på ytan kan astronomerna skapa en datormodell som visar vatteninnehållet över tid.

• GEJSRARS KEMI

Enorma ångpelare som skjuter upp genom det tjocka istäcket är ett säkert tecken på flytande vatten. Astronomerna undersöker om gejsrarna innehåller vatten genom att leta efter spår av väte och syre. Dessa båda ämnen syns på ultravioletta bilder från ett teleskop.

• VARIERANDE MAGNETFÄLT

En planets yttre magnetfält kan skapa ett motställt magnetfält i vattnet. Om en måne visar tecken på ett magnetfält med motsatt riktning till planeten som den kretsar runt kan det dölja sig ett hav under månens yta.

I 15 månader observerades Europa medan månen rörde sig framför Jupiter. På så sätt kunde rymdteleskopet fotografera månen mot den upplysta bakgrunden av Jupiter.

Bilderna avslöjade ojämnheter i Europas yta som med jämna mellanrum blockerade Jupiters ljus. Astronomerna tror att ojämnheterna är 200 kilometer höga ångpelare som bildas när flytande vatten pressas upp genom sprickor i månens istäcke och förångas i mötet med den tomma rymden.

Europa ingår i ett brutalt parförhållande där Jupiter är den dominanta partnern. Jupiter, som är solsystemets största planet, väger 318 gånger mer än jorden.

Jupiters enorma massa gör att planeten hela tiden drar hårt i månen. Det kan jämföras med ett körsbär som kläms ihop mellan två fingrar. Kärnan i körsbäret motsvarar Europas hårda kärna och fruktköttet är vattnet, medan skalet är istäcket.

När fingrarna trycker på skalet brister det, så att saften i bärets inre pressas ut. Forskarna tror att just detta händer när gejsrarna skjuter ut hundratals kilometer höga ångpelare i tomma rymden.

Processen ger upphov till så mycket energi inne i Europa att vattnet, som egentligen borde frysa till is, smälter och förblir flytande några tusen meter under istäcket.

Astronomerna har räknat ut att de gravitationskrafter som Jupiter utövar på Europa är så våldsamma att tidvattnet under istäcket varierar 200 meter i höjd mellan flod och ebb. Det är bara möjligt om det är vätska, inte is, under Europas istäcke.