Skyddsglasögon solförmörkelse
Universum - Solförmörkelse

Titta säkert på solförmörkelser

Skyddsglasögon är ett måste om du ska titta på solen under en solförmörkelse. Om du inte använder skyddsglasögon riskerar du att få bestående ögonskador.

Var rädd om dina ögon med skyddsglasögon

Man kan fördärva sina ögon för alltid genom att titta på en solförmörkelse utan skydd. Under de minuter en total solförmörkelse varar är solljuset helt blockerat och då kan man i princip njuta av åsynen. Men man ska vara försiktig.

När en tunn halvcirkel av solen tittar fram igen är det risk för allvarliga ögonskador, om man inte har fått på sig skyddsglasögonen i tid.

Även om bara en procent av solskivan är synlig är ljuset fortfarande 10?000 gånger starkare än ljuset från en fullmåne, och om man stirrar på den nästan dolda solen kan man få bestående ögonskador på bara några få sekunder.

Skyddsglasögon under solförmörkelse förhindrar ögonskador

Ultraviolett strålning från solen kan leda till brännskador på hornhinnan och skada näthinnan. Synligt ljus från solen kan ödelägga de celler i näthinnan som fångar upp ljus och reagerar på visuella stimuli.

Infraröd strålning från solen kan bränna de ljuskänsliga cellerna i näthinnan så att det uppstår blinda fläckar. Risken för skador är särskilt stor för barn och unga.

Därför bör man alltid använda skyddsglasögon om man ska titta på en solförmörkelse.

Glasögonen har inbyggda filter som blockerar det mesta av solljuset. Godkända skyddsglasögon släpper endast igenom runt 0,003 procent av solljuset till ögonen.

Kan man använda solglasögon till att se solförmörkelse?

Vanliga solglasögon skyddar INTE ögonen vid en solförmörkelse, eftersom för mycket solljus tränger genom glasen.

Det kan absolut inte rekommenderas att använda annat än godkända solförmörkelseglasögon.

Sätt skyddande filter på kikare och kamera

Även om man har skyddsglasögon på sig är det farligt att se solförmörkelsen utveckla sig genom en kikare eller kamera. Linserna fungerar nämligen på samma sätt som när man använder ett förstoringsglas till att fokusera solens strålar till att tända eld.

Många företag som handlar med kikare och kameror, säljer emellertid speciella filter som sätts framför kikaren eller kameralinsen under en solförmörkelse.

Bygg ett eget teleskop

Istället för att se direkt på solförmörkelsen med skyddsglasögon kan du bygga ett eget teleskop med två bitar kartong eller en papplåda.

Därmed kan du indirekt och utan risk för ögonskador beskåda en solförmörkelse.

Det är inte bara solen som kan bli mörk. Läs mer om månförmörkelse.