Upplev den enda totala solförmörkelsen under 2020

Följ med Illustrerad Vetenskap på en astronomisk drömresa under södra stjärnhimlen. Här kan du se Södra korset, Vintergatans centrum - och solsystemets vackraste skådespel.

Göran Strand

Jorden är den enda planeten i solsystemet varifrån du kan se en total solförmörkelse.

I december kommer entusiaster från hela världen bege sig till ett öde bergsområde i Sydamerika för att få uppleva detta fantastiska skådespel då solen försvinner bakom månen under några minuter och blir till en liten lysande prick.

Att solförmörkelser kan äga rum över huvud taget är ett otroligt astronomiskt sammanträffande. Solens diameter är exakt 400 gånger större än månens diameter, men vår stjärna befinner sig också exakt 400 gånger längre bort.

Detta gör att månen precis kan täcka solskivan och skapar på så sätt det ofattbara fenomenet som alla bör få uppleva minst en gång i sitt liv – en total solförmörkelse.

På expeditionen i december blir solförmörkelsen höjdpunkten på en spännande resa, där möjligheterna är stora att inte bara få minnen för livet utan också en chans att få lära sig mer under vägen.

Patagoniens himlavalv öppnar sig som en port när mörkret faller och Vintergatan visar sig i natten: En drömsyn för alla astroentusiaster .

Under dagarna runt solförmörkelsen rör sig jorden genom damm och småsten från asteroiden 3200 Phaethon och solsystemets största meteorsvärm, Geminiderna, sprider ett fyrverkeri av stjärnfall över Chiles kolsvarta natthimmel.

Astronomerna räknar med upp emot 120 stjärnfall per timme - kanske till och med ett eller två under de minuter som månen täcker för solen vid middagstid den 14 december.

Stjärnfall mitt på dagen är ett extremt sällsynt fenomen som ytterst få människor får uppleva.

Artikeln fortsätter efter bilderna.

Under en och en halv timme glider månen in framför solen och förvandlar den till en liten lysande prick under några få minuter.

Göran Strand

Det södra halvklotet vetter mot Vintergatans centrum så vår galax framstår som ett starkt lysande band på himlen.

Göran Strand

Under resan träffar vi mästerfotografen Daniele Gasparri som har flyttat till Chile för att få utöva sin passion för astro-fotografering.

Daniele Gasparri

Det är endast under en total solförmörkelse som det är möjligt att se solens yttersta atmosfär, koronan, vars strålar sträcker sig miljontals kilometer ut från vår stjärna.

Expeditionens medföljande expertguide är den välkända professorn och astrofysikern Anja C. Andersen från Niels Bohr-institutet i Köpenhamn.

Anja, som även tidigare varit vår guide under solförmörkelser, är forskare och prisbelönt talare och kan förklara universums stora gåtor på ett enkelt sätt.

Under resan håller hon spännande föredrag och svarar på små och stora frågor som dyker upp.

Få fototips av den bästa

Vi möter även mästerfotografen Daniele Gasparri. Han är en av få fotografer i världen som har tagit så unika bilder av stjärnhimlen att European Southern Observatory, ESO, har valt honom till fotoambassadör.

Daniele är från Italien, men flyttade för några år sedan till Chile, då detta är den bästa platsen i världen för honom för att utöva sin passion – att fotografera stjärnhimlen.

Förutom astrofysikern Anja C. Andersen och astrofotografen Daniele Gasparri deltar även Illustrerad Vetenskaps chefredaktör Sebastian Relster. Han är expeditionsledare under resan och har tidigare lett tre framgångsrika solförmörkelseresor.