Solförmörkelse:

B-57 ska jaga månens skugga tvärs över USA

© Shutterstock
Universum - Solförmörkelse

Nasa ska jaga solförmörkelsen med jetflygplan

Rymdgiganten skickar upp två gamla övervakningsflygplan i förhoppning om att lära sig mer om solens korona.

Miljontals amerikaner förbereder sig inför att månen gör solen mörk den 21 augusti. Under fyra timmar kommer en 100 kilometer bred skugga röra sig österut från den amerikanska västkusten.

Nasa tänker befinna sig på första parket under hela föreställningen och skickar därför upp två jetflygplan i luften som ska flyga tvärs över USA i månens skugga.

Pensionerade bombflygplan på månjakt

De två flygplanen som Nasa skickar på uppdraget är gamla övervakningsflygplan, WB-57F. Det är en uppgraderad version av de tidigare B-57 som bland annat användes flitigt under Vietnamkriget.

1983 togs de sista B-57:orna ur militärt bruk och Nasa äger de enda B-57 som flygs i dag. Nasa har uppgraderat flygplanen med sofistikerad mätutrustning, teleskop och utrustning för bildbehandling.

Ska studera solens atmosfär

En solförmörkelse är en unik möjlighet att studera solen närmare. Flygplanens huvudfokus kommer att vara solens korona – den yttersta delen av solens atmosfär som vanligtvis är dold av det starka ljuset från solens yta.

Koronan fascinerar bland annat forskarna genom att vara flera miljoner grader varm i motsats till ytan som är knappt 6 000 grader varm.