Vad händer om solen slutar skina?

Det kommer inte direkt att hända i morgon, men vad blir egentligen konsekvenserna om solen plötsligt släcks? Följ med oss in i ett spännande tankeexperiment.

Efter några minuter breder kylan ut sig. Några dagar senare når temperaturen fryspunkten över hela jorden. Efter en vecka kommer grödor som majs, ris och vete ha dukat under.

Jorden får i princip all sin energi från solen och om den plötsligt släcks får vi snart allvarliga problem.

Här är framtidsutsikterna för en värld utan solljus - i all sin fasa:

30 minuter utan sol: Vind och värme minskar

Baserat på mätningar från solförmörkelser vet forskarna att bara en timme utan solljus får dramatiska följder.

Efter en 38 minuter lång - men enbart partiell - solförmörkelse över de brittiska öarna 2015 uppmätte forskarna en minskning i temperaturen på 0,83 grader och en sänkning av vindhastigheten på nio procent.

En halvtimme av total solförmörkelse över jorden skulle få den globala temperaturen att falla uppskattningsvis 1-2 grader och medföra att vädret blir kallare i flera dagar efteråt.

ERBJUDANDE FÖR DIG: Upplev sällsynt solförmörkelse i Chile

I år inträffar en total solförmörkelse i naturområdet Lake District i Chile och tillsammans med Illustrerad Vetenskap kan du uppleva det fantastiska fenomenet från första parkett.

Med solförmörkelsen som den stora finalen har vi satt ihop en oförglömlig resa där du får njuta av det bästa som Chile har att bjuda på – från utsökt gastronomi till vulkanvandringar och meteorsvärmar som översköljer himlen med stjärnfall.

Jag vill boka min resa nu

Naturligtvis reser du med ett team av astronomiska experter, däribland en professor i astrofysik och en prisad astrofotograf.

De är alla redo att svara på dina frågor och vägleda dig så att du kan få ta de bästa bilderna av solförmörkelsen och rymdens hemligheter.

Tre snabba om resan:

• Vart: Chile
  • När: Den 9 - 15 december
  • Varför: En total solförmörkelse är en upplevelse du aldrig kommer att glömma

Följ med på ett astronomiskt äventyr med Illustrerad Vetenskap och ge dig själv ett minne för livet.

Men skynda dig – antalet platser är begränsade!

Ta mig till erbjudandet om resan nu

En dag utan sol: Djur och växter känner av kylan

Om solen skulle hoppa över en dag skulle det få allvarliga konsekvenser för speciellt djur och grödor – särskilt i områden som inte är vana vid låga temperaturer.

En dag utan sol innebär en minskning på tre grader i den globala genomsnittstemperaturen.

En vecka utan sol: Jorden hamnar på fryspunkten

Nästan alla växter är beroende av ljus för fotosyntesen.

En vecka i mörker skulle förstöra stora delar av världens totala skörd och medföra allvarliga konsekvenser för alla som inte kan söka skydd inomhus. Svält och biologisk kris skulle härja i världen under två till tre år.

Temperaturen vid markytan skulle falla till under fryspunkten över hela jorden.

Ett år utan sol: Planeten blir en karg och död isöken

Ett år utan sol skulle innebära att jorden hamnar under ett pansar av is. Genomsnittstemperaturen ligger på minus 73 grader.

Mörket och den bitande kylan skulle föra livet på jorden tillbaka till start, de allra flesta människor och djur skulle vara döda och det skulle ta miljontals år innan världen återhämtar sig igen.

Men du, ingen fara: Solen brinner fortfarande!

Lyckligtvis har solen tillräckligt med bränsle för miljardtals år framöver, så vi behöver bara vara utan den på natten – eller när månen någon sällsynt gång ibland glider in framför solen och skapar en solförmörkelse.