Sun_solar system theme
Universum - Solen

Solen: Solsystemets hjärta

Visste du att solen är lika gammal som solsystemet? Nämligen 4,6 miljarder år. Läs fler fakta om solen här på sidan.

Solen

Solen är en helt vanlig stjärna i universum, men i vårt solsystemär den vårt glödande centrum, och den levererar all energi till livet på jorden.

Solen är 4,6 miljarder år gammal, lika gammal som solsystemet självt. Den skapades av ett moln av damm och gas som drog sig samman och det material som blev över blev planeterna.

Solen består av gas och har ingen fast yta. Innerst i solen finns kärnan där den producerar sin energi. Temperaturen i solens kärna är på omkring 15 miljoner grader. Solens temperatur på ytan är omkring 6000 grader.

Solen är en helt vanlig stjärna

Solen är en helt vanlig stjärna och det finns miljarder av stjärnor som solen i universum. All den energi som livet på jorden behöver kommer från solen. Det är solljuset som får växterna att växa och som ser till att här är tillräckligt varmt för vatten att vara flytande så att vi kan dricka det.

Solutbrott är livsfarliga för astronauter och satelliter

På solens yta ser man då och då det man kallar solutbrott. Solutbrott är våldsamma eruptioner av material och strålning från solen. De största solutbrotten kan påverka de elektriska systemen på satelliter och rymdsonder, och de är mycket farliga för astronauter ute i rymden. Jordens atmosfär skyddar oss som tur är mot solutbrotten när vi befinner oss på jorden.

Forskare vill producera energi som solen gör

Solen producerar ljus och värme genom att smälta ihop väteatomer med heliumatomer. Det kallas fusion. Många forskare arbetar på att skapa fusionsenergi på jorden eftersom det skulle ge mänskligheten i stort sett obegränsad energi. Men det kräver mycket höga temperaturer, och ännu har man inte lyckats.

När solen slocknar

En dag kommer solen ha ombildat allt det väte den innehåller till helium. Det leder till att solen sväller upp och bli så stor att dess yta når ut till var jorden är idag. Därefter kommer solen krympa ihop och till sist sluta lysa. Då kommer ingenting längre kunna leva på jorden. Lyckligtvis sker det först om 5,5 miljarder år.

Läs mer om solsystemet.