Solen föddes som tvilling

En grupp forskare har kommit fram till att solen har en tvilling som håller till i vårt astronomiska grannskap. Det kan ha varit den tvillingen som dödade dinosaurierna.

NASA

När solen bildades för 4,6 miljarder år sedan var stjärnan inte ensam. Den hade en tvilling som var mindre och som allt eftersom tiden förflutit har rört sig längre bort från sitt syskon.

Det är slutsatsen i ett forskningsprojekt som har undersökt hur stjärnor bildas.

Om slutsatsen håller kan denna mystiska tvilling vara anledningen till att dinosaurierna dog ut.

Tvillingen lever fortfarande

Forskarna från Berkeley och Harvard har studerat ett molekylärt moln i Perseus-konstellationen där nya stjärnor bildas.

Därefter har de, baserat på observationerna, skapat en simulering som förutsäger att alla solliknande stjärnor bildas i ett stjärnsystem tillsammans med andra stjärnor.

Någon gång under de första miljoner åren bryts bandet mellan stjärnorna. Antingen slukar den större stjärnan den mindre, eller så rör de sig bort från varandra.

När det gäller solen anser forskarna att vår stjärnas tvilling finns någonstans där ute – minst tre ljusdagar härifrån.

Dödade dinosaurierna

Tidigare forskning har indikerat att det finns ett objekt utanför solsystemet som besöker oss med 25-30 miljoner års mellanrum. Objektet orsakar förödelse bland kometer och asteroider som befinner sig i solsystemets ytterområden och skickar dem på avvägar.

Det kan vara förklaringen till att jorden med cirka 30 miljoner års mellanrum träffas av en meteorit som skapar massutrotning – såsom när dinosaurierna dog ut.

Forskarna spekulerar nu i om det stora objektet som trycker iväg kometer och asteroider kan vara solens tvilling.