juno, stoft, Mars, rymdstoft,

Rymdstoft sår tvivel om Mars status som planet

En kamera ombord på rymdsonden Juno har upptäckt damm från Mars i rymden. Det borde inte vara möjligt för en riktig planet. Upptäckten kan vända upp och ner på hur forskare definierar planeter.

NASA

2011 gav sig Nasasonden Juno iväg mot solsystemets största planet, Jupiter, och ombord hade den en speciell kamera som gjorde en unik upptäckt.

Kameran, som utvecklats vid Danmarks Tekniske Universitet (DTU), skulle egentligen leta efter asteroider i rymden. Men istället upptäckte den stoft i rymden mellan Jupiter och jorden som härstammar från vår grannplanet Mars.

Det borde inte vara möjligt. Planetens gravitationsfält ska nämligen kunna hålla kvar stoftet.

juno, stoft, Mars, rymdstoft,

Rymdsonden Juno skickades iväg mot Jupiter i augusti 2011.

Är Mars ens en planet?

Enligt professor John Leif Jørgensen från DTU, en av forskarna bakom upptäckten, innebär det att man kan diskutera huruvida Mars verkligen är en planet.

I vilket fall som helst bör kriterierna för vad som är en planet eller ej troligtvis uppdateras.

För några år sedan drog nämligen forskarna slutsatsen att Pluto inte längre var en planet eftersom den inte kunde "rensa" sin bana från stoft.

Det klarar inte heller Mars, enligt den nya upptäckten. Därför måste kanske diskussionen om vad som definerar en planet återigen tas upp.

rymdstoft, falsk gryning, ljusfenomen, zodiacal lights

Rymdstoftet från Mars ger upphov till det gåtfulla ljusfenomenet "falsk gryning". Solen reflekteras i dammet så att det ser ut som en soluppgång.

Förklarar ljusfenomen på jorden

Inte nog med att stoftet kan innebära att Mars förlorar sin status som planet – det förklarar även ett mystiskt ljusfenomen på jorden.

En “falsk gryning”, eller zodiakalljus som ljusfenomenet också kallas, går att se i tropikerna hela året men det är också synligt västerut från norra halvklotet tidigt på kvällen under våren.

Det har länge varit känt att ljusfenomenet uppstår då stoft i rymden lyser upp på grund av solen, men nu visar beräkningar att det är dammet från Mars som är förklaringen.

Stoftet slog loss splitter från rymdsonden

Kameran ombord på Juno upptäckte stoftet när det kolliderade med rymdsonden och slog loss små bitar.

• stjärnkamera, stoft, rymdstoft, juno

Kameran ombord upptäckte splitter (blå cirklar) och därefter beräknade forskarna hur mycket stoft som hade träffat rymdsonden.

Letade efter asteroider

Kameran ombord på Juno kan åtskilja stjärnor från asteroider som rör sig. Den upptäckte dock inte några asteroider på resan till Jupiter – däremot något som såg oförklarligt ut.

• stjärnkamera, stoft, rymdstøv, juno

När rymdstoftet träffade Juno slog det loss små bitar av rymdsondens yta.

Träffades med hög hastighet

Kameran upptäckte små korn som svävade förbi kameran. Rymdstoftet kraschade uppenbarligen in i rymdsonden med så pass hög hastighet att den slog loss splitter från rymdsondens yta.

• juno, stoft, Mars, rymdstoft

En kamera ombord på rymdsonden Juno har upptäckt att Mars har lämnat ett stoftbälte i rymden. Detta kan innebära att Mars inte är en riktig planet – såsom vi definierar en planet i dag.

Räknade baklänges

Rymdsonden registrerade tusentals små bitar. Genom att beräkna mängden av dem upptäckte forskarna att det fanns ett helt moln av stoft från Mars mellan jorden och Jupiter.