Den tionde planeten

En grupp forskare anser sig ha funnit bevis för att det finns en tionde planet i solsystemet.

© Heather Roper/LPL
Universum - Solsystemet

Nya bevis: Solsystemet har tio planeter

Under lång tid har astronomer hävdat att det finns en okänd planet i solsystemets ytterområden. Nu anser ett forskarteam att de har hittat ytterligare en okänd planet vilket kan innebära att det finns tio planeter.

Alltsedan 2006, då Pluto degraderades till en dvärgplanet, har vårt solsystem haft åtta planeter på papperet.

Men i verkligheten ser det förmodligen annorlunda ut. De senaste åren har astronomer hittat flera indikationer på att en mörk jätteplanet gömmer sig i de yttersta delarna av solsystemet.

Och om ett forskarlag från Arizona i USA har rätt så är Planet nio inte den enda okända planeten.

Lika stor som Mars

Forskarna anser att de har hittat bevis för att det även existerar en tionde planet betydligt närmare jorden än Planet nio.

Sannolikt befinner sig planeten lite mer än 50 AU (50 gånger avståndet mellan solen och jorden) från solen.

Enligt forskarna är den hypotetiska planeten ungefär lika stor som Mars – och därmed väsentligt mindre än Planet nio som uppskattas vara ungefär lika stor som Neptunus.

Drar i asteroider och kometer

Planet tio befinner sig enligt forskarnas mätningar i ytterkanten av Kuiperbältet, ett bälte som består av asteroider, kometer och dvärgplaneter.

De har inte sett den hypotetiska planeten, men deras mätningar visar att delar av Kuiperbältet påverkas av en kraft som inte kan komma från redan kända planeter.

Det kan heller inte röra sig om att objekten i Kupierbältet påverkas av – den lika hypotetiska – Planet nio, då den med sin storlek och placering påverkar objekten på ett annat sätt.

Däremot kan effekten förklaras av att en planet som påminner om Mars i storlek drar i objekten genom sin gravitation, och det har fått forskarteamet att dra slutsatsen att solsystemet har tio planeter – och inte åtta.