Nu är Saturnus den planet i solsystemet som har flest månar

Astronomer har hittat 20 nya månar som kretsar runt Saturnus. Det gör att planeten, med sitt ikoniska ringsystem, härmed överträffar Jupiter i antal månar. Men vad ska de 20 månarna heta? Du är inbjuden till namngivningsfesten där bästa förslag vinner.

20 månar, samtliga med en diameter på cirka fem kilometer, varav 17 kretsar tvärtemot Saturnus egen rotation och tre månar följer "rätt" bana runt planeten.

Det är upptäckten som en grupp forskare med ledning av den amerikanske astronomen Scott S. Sheppard nyligen tillkännagav efter att ha närstuderat Saturnus ringar med hjälp av Saburateleskopet på Mauna Kea-Observatoriet på Hawaii, USA.

Med samma teleskop upptäcktes nyligen även 83 mycket avlägsna svarta hål - eller kvasarer, som de också kallas.

Månarnas banor kan avslöja deras ursprung, och de berättar även om vilka förhållanden som rådde runt Saturnus när planeten skapades.
Scott S. Sheppard, astronom vid Carnegie Institution for Science.

De 20 nya månarna innebär att Saturnus nu har 82 månar. Det betyder också att Saturnus går om Jupiter, som har 79 månar, och intar platsen som den planet i solsystemet som har flest månar.

Månarna kretsar i grupp

Månarna som kretsar runt den 125 536 kilometer breda gasplaneten är uppdelade i tre olika grupper, beroende på månarnas lutning och rotation i förhållande till Saturnus axel.

De 20 månarna är uppdelade i den inuitiska, nordiska och galliska gruppen.

Den inuitiska gruppen har tilldelats två av de tre nyupptäckta månarna som följer Saturnus rotation. De har en lutning på hela 46 grader och roterar oregelbundet i förhållande till övriga månar.

Månarna i denna grupp är uppkallade efter den inuitiska mytologin. Här återfinns förutom de två nyupptäckta månarna därför Kiviuq, Ijiraq, Paaliaq, Siarnaq och Tarqeq (de blå ringarna).

I de två andra grupperna har månarna fått sina namn efter nordisk respektive gallisk mytologi.

Den nordiska gruppen har fått en ny rekordmedlem. Det är nämligen i denna grupp som nu Saturnus yttersta måne nu hittas. Det är också denna grupp som har fått hela 17 nya medlemmar (de röda ringarna).

Den galliska gruppen har tilldelats den sista av de tjugo månarna (de gröna ringarna).

Vad ska månarna heta?

Förra året upptäckte Sheppard tolv nya månar som kretsade runt Jupiter.

Då utlyste forskningsinstitutionen Carnegie Institution for Science en tävling där deltagarna kunde ge förslag på vad månarna skulle heta.

Nu upprepar de succén och DU har möjlighet att delta. I videon får du veta mer om hur du skickar in DITT förslag: