Neptune_solar system theme
Universum - Solsystemet

Neptunus: Stormig isjätte

Visste du att planeten Neptunus har några av de kraftigaste vindarna i solsystemet och att vindhastigheten kan nå ändå upp till 2 100 km/h? Läs fler fakta om Neptunus på den här sidan.

Planeten Neptunus

Planeten Neptunus är en gasplanet och den yttersta planeten i solsystemet. Neptunus består huvudsakligen av gas, har ingen fast yta och är liksom sin granne, Uranus, det som kallas en isjätte.

Neptunus är också sammansatt på ett sätt som är mycket likt den lite större grannen. Planeten har ingen fast yta, utan består huvudsakligen av gaserna hydrogen och helium, men Neptunus innehåller också en stor del vatten, ammoniak och metan. I centrum har Neptunus en kärna av is och sten.

Neptunus mäter 49 224 kilometer i diameter och är lite mindre, men tyngre än Uranus. Neptunus har en massa som är 17,2 gånger större än jordens. Temperaturen på Neptunus ligger i genomsnitt på -220 °C.

Neptunus planeten
© Shutterstock

Solsystemets kraftigaste stormar finns på Neptunus

Neptunus har bara haft besök av en rymdsond – Voyager 2 – som flög förbi planeten 1989. Neptunus har, till skillnad från Uranus, aktiva och synliga stormar i sin atmosfär och Voyager 2 fotograferade en stor storm på planetens södra halvklot.

Vindarna på Neptunus hör till de kraftigaste i solsystemet och vindhastigheten kan nå ända upp till 2 100 km/h.

Planeten Neptunus är omgiven av fyra tunna ringar. Det tunna ringsystemet upptäcktes tillsammans med Neptunus innersta månar först av Voyager 2.

Neptunus förutsades innan den observerades

Neptunus var den första planet vars existens var en teoretisk förutsägelse innan den verkligen observerades.

Det var små variationer i Uranus bana som gjorde att den franska astronomen Alexis Bouvard drog slutsatsen att det måste existera ännu en planet. Flera år senare, 1846, observerades Neptunus precis där Bouvard hade förutspått.

Neptunus månar

Neptunus har 14 kända månar

Neptunus månar

Neptunus har 14 kända månar. Den största av månarna är Triton, som upptäcktes kort efter Neptunus.

Triton är en av de kallaste platserna i solsystemet och månens storlek och sammansättning påminner mycket om dvärgplaneten Pluto.

Varför är Neptunus blå?

Neptunus atmosfär består som sagt huvudsakligen av väte och helium, men med spår av metan. Metanet är anledningen till att Neptunus är blå, eftersom metan i Neptunus atmosfär absorberar solljusets röda ljusvågor.

Planetens blå färg är mer intensiv och mycket starkare än Uranus, trots att atmosfären på Uranus består av liknande mängder metan. Orsaken är att ljuset tränger djupare in i atmosfären på Neptunus än på Uranus, som därmed har ett grönare utseende.

Varför är Neptunus blå?

Planeterna Uranus och Neptunus

© Shutterstock

Kan Neptunus och Pluto kollidera?

Man skulle skulle kunna tro att Neptunus och Pluto kan krocka, eftersom de rör sig i banor som korsar varandra. Pluto var till exempel under perioden från den 21 januari 1979 till den 11 februari 1999 närmare solen än Neptunus var, och vid dessa två datum passerade Pluto genom Neptunus bana utan att något hände.

Neptunus kommer nämligen alltid att befinna sig någon annanstans i sin bana när Pluto korsar den. De båda planeterna kommer aldrig att komma närmare varandra än omkring två miljarder kilometer.