Meteorregn

Den 12 april 2018 sveper meteorerna över himlen.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK
Universum - Meteor

Rester av okänd komet lyser upp himlen

Gröna, röda och blå stjärnfall sveper över april månads natthimmel när jorden flyger in i resterna av ännu en oidentifierad komet. Så ta på dig varma kläder och upplev det kosmiska fyrverkeriet.

Den 12 april är kvällen när du kan uppleva starka stjärnfall från den årligen återkommande stjärnfallssvärmen Virginiderna. Fenomenet inträffar strax före nymåne, vilket gör att månljuset inte stör sikten över de svagaste stjärnfallen.

Stjärnfall uppstår på 50 till 100 kilometers höjd när så kallade meteorer träffar atmosfären och brinner upp. Meteorerna är vanligtvis stora som sandkorn och småsten.

Stjärnfallens färg beror på ämnena i meteoren och atmosfären. Många stärnfall är gröna på grund av atmosfärens innehåll av syre.

Virginiderna är som mest aktiv den 12 april med cirka tio stjärnfall per timme, men de kan upplevas i mindre utsträckning mellan den 7 och den 18 april. Stjärnfallen är ofta grönaktiga, men ibland även röda, gula eller blå.

Så gör du

• Vänta till minst en timme efter solnedgång så att skymningsljuset är borta. Om du undviker artificiellt ljus och låter ögonen vänja sig vid mörkret kommer du att uppleva fler stjärnfall.

• Du har möjlighet att se de färgrika stjärnfallen på hela himlen. Deras banor ser ut att komma från en enda punkt mitt i stjärnbilden Jungfrun som ligger cirka 30 grader över horisonten i sydlig riktning.

• Du behöver varken kikare eller teleskop för att se stjärnfallen. Det är bara att ta på varma kläder, sätta dig bekvämt i en skön stol och njuta av showen.

Komet