Perseiderna - meteorregn

Perseiderna 2021 - Meteorregn målar himlen

Den 26 kilometer breda kometen Swift-Tuttle är det största objekt som kommer nära jorden regelbundet. Och just nu rör sig vår planet rakt i de rester som kometen har lämnat i vår närhet. Resultatet är kanske årets mest spektakulära meteorregn, det så kallade Perseiderna.

Perseiderna 2021

Kometen Swift-Tuttle tar vägen förbi det inre solsystemet, mellan solen och Jupiter, vart 133:e år.

Vi kommer inte att få se den igen förrän år 2126 – men just nu passerar jorden rakt igenom det spår av stoft och småsten som kometen har lämnat efter sig.

Swift-Tuttles rester ligger som ett permanent band tvärs över hela solsystemet, och när jorden rör sig in i bandet varje sommar förvandlas stoftet och småstenarna till ett fyrverkeri på himlen.

De små kometdelarna störtar in i vår atmosfär och ger upphov till årets kanske häftigaste meteorregn: Perseiderna.

När kan du se Perseiderna i Sverige?

Perseiderna dyker upp ovanför Sverige mellan den 17 juli och 24 augusti 2021.

Det spektakulära meteorregnet har som störst aktivitet natten mellan den 12 och 13 augusti 2021.

VIDEO: Se Perseiderna på natthimlen

Perseiderna bjuder på många stjärnfall

Perseiderna träffar jordens atmosfär med en hastighet på 60 kilometer per sekund. Det leder till att luften framför dem pressas samman och värms upp till över 1 000 grader.

De höga temperaturerna får meteorerna att brinna upp och det är dessa brinnande partiklar som kallas stjärnfall.

En vanlig kväll kan du normalt se mellan två och åtta stjärnfall per timme, men när Perseiderna kulminerar natten mellan den 12 och 13 augusti kan du beroende på väderförhållanden ibland se 100 stjärnfall per timme.

Stjärnbilden Perseus

Perseiderna ser ut att ha sin källa i stjärnbilden Perseus - därav namnet Perseiderna.