© Shutterstock
Universum - Meteor

Mystisk asteroid skapar årets kraftfullaste regn av stjärnfall

Asteroiden 3200 Phaethon befinner sig rekordnära jorden och tar med sig årets största meteorregn – Geminiderna. Natten till torsdag skapas en kosmisk ljusföreställning när skuren med stjärnfall är som störst.

Ett stjärnfall per minut.

Det är frekvensen när årets vackraste meteorregn - Geminiderna - passerar jorden och lyser upp himlen.

Showen är som bäst natten till torsdag och meteorregnet pågår till och med söndagen den 17 december.

Rymdsten skapar stjärnfall

Geminiderna är ett återkommande fenomen som uppkommer på grund av att en fem kilometer bred, mystisk rymdsten – 3200 Phaethon – flyger förbi jorden varje år.

Efter sig har rymdstenen en svans av stoftpartiklar, och när jorden i sin bana runt solen flyger genom 3200 Phaethons svans så brinner partiklarna upp i jordens atmosfär – vilket visar sig i form av en svärm av stjärnfall.

Spana in kalendern med årets alla meteorsvärmar här!

Astronomer menar att 3200 Phaethon kan vara en komet som har förlorat sin is och därför framstår som en asteroid.

I år passerar 3200 Phaethon jorden med ett avstånd på tio miljoner kilometer, vilket är det kortaste avståndet hittills sedan den upptäcktes år 1983.

Därför kommer astronomer i år använda meteorsvärmen till att studera 3200 Phaethon.

Månen uppför sig exemplariskt

För att Geminiderna ska framstå som kraftigast behöver månen lysa svagt – annars är det svårt att få se de lysande stjärnfallen.

Just nu är månen lyckligtvis en tunn, avtagande halvmåne.

Bästa platsen att observera stjärnfallen ifrån är ute på landet – långt ifrån stadens ljusföroreningar. Om du befinner dig i en stad behöver du leta upp ett ställe där gatubelysning och ljuset från hus inte bländar din utsikt.

Om molnen skulle vara i vägen för din upplevelse av Geminiderna så sänder Nasa ljusföreställningen live från sitt meteorobservatorium i Alabama i USA.