Meteoriten Mundrabilla hittades i Australien år 1911. Nya undersökningar visar att den innehåller supraledande material.

© Sydney Oats
Universum - Meteor

Meteoriter innehåller supraledande ämnen

Meteoriten Mundrabilla hittades i Australien år 1911. Nya ­undersökningar visar att den innehåller supraledande material.

I årtionden har materialforskare varit på jakt efter supraledande ämnen, det vill säga ämnen som kan leda ström utan motstånd. Supraledare kan transportera energi över stora avstånd utan energiförlust.

Forskarna känner redan till en rad supraledare. Exempelvis har det visat sig att de flesta metaller som inte kan bli magnetiska kan leda ström utan motstånd.

Dessvärre är de bara supraledande vid extremt låga temperaturer, bara några grader över den absoluta nollpunkten, -273,15 °C.

Forskarna hittar ny jaktmark

Forskarnas dröm är att hitta ett material som är supra­ledande vid rumstemperatur, och nu har de hittat ett nytt ställe att leta på: i meteoriter.

Fyndet av meteoriten Mundrabilla