Universum - Meteor

Leoniderna skapar kosmisk stjärnshow

Just nu rör sig jorden genom meteorsvärmen Leoniderna och det innebär ett stort antal stjärnfall för alla som är vakna. Meteorsvärmen toppar i år under natten till den 17 november och du kan se fram emot 15-20 stjärnfall i timmen om det är molnfritt ute.

De kommande nätterna kommer stjärnhimlen lysas upp av meteorsvärmen Leoniderna, som är rester från kometen Temple-Tuttle.

På sin väg runt solen tar jordens kretslopp oss rakt igenom ett täcke av stoft och stenrester från en komet och det kommer att innebära upp emot 15 vackra stjärnfall per timme med natten till fredagen den 17 november som höjdpunkt.

Du behöver hitta Lejonet

För att få ut största möjliga upplevelse av Leoniderna ska du leta upp stjärnbilden Lejonet, för det är där de flesta stjärnfallen kommer att ha sin källa.

Men försök att inte fokusera all din uppmärksamhet på ett ställe på himlen.

Leoniderna skapar vackra långa svansar och därför är det bäst att låta blicken vandra runt stjärnbilden Lejonet så att du inte missar stjärnfallen på deras väg tvärs över natthimlen.

Lägg dig på rygg - i varma kläder

Det bästa är faktiskt att lägga sig på rygg under natthimlen på en plats utan störande ljusföroreningar, eller att du placerar dig i en bakåtlutad trädgårdsmöbel.

Spana in kalendern med årets alla meteorsvärmar här!

Glöm inte något varmt att dricka och inte minst varma kläder. Stjärnskådning i november kan vara ett kallt nöje.