Leoniderna bjuder på kosmisk stjärnföreställning

Just nu rör sig jorden genom meteorsvärmen Leoniderna och det innebär ett stort antal stjärnfall för alla som är vakna. Meteorsvärmen toppar i år under natten till den 17 november och du kan se fram emot 15-20 stjärnfall i timmen om det är molnfritt ute.

Om Leoniderna

De kommande nätterna kommer stjärnhimlen lysas upp av meteorsvärmen Leoniderna, som är rester från kometen Temple-Tuttle.

På sin väg runt solen tar jordens kretslopp oss rakt igenom ett täcke av stoft och stenrester från en komet och det kommer att innebära upp emot 15 vackra stjärnfall per timme med natten till tisdagen den 17 november som den absoluta höjdpunkten.

Du behöver hitta Lejonet

För att få ut största möjliga upplevelse av Leoniderna ska du leta upp stjärnbilden Lejonet, för det är här som de flesta stjärnfallen kommer att ha sin källa (därav namnet).

Men försök att inte fokusera all din uppmärksamhet på ett ställe på himlen.

Leoniderna skapar vackra långa svansar och därför är det bäst att låta blicken vandra runt stjärnbilden Lejonet så att du inte missar stjärnfallen på deras väg tvärs över natthimlen.

Leoniderna har förmåga att skapa en av de största stjärnfallsföreställningarna på himlen, och meteorsvärmen har under några år levererat upp emot 50 000 stjärnfall per timme. Men en meteorsvärm av den storleken förväntas först inträffa år 2099 igen, och vanligtvis ligger intensiteten mellan tolv och 20 stjärnfall i timmen. Här är ett av stjärnfallen som fångats i Silkeborg, Danmark, av fotografen och amatörastronomen Jesper Grønne.