Stjärnfall från Leoniderna

Leoniderna 2021 - meteorsvärm bjuder på kosmisk stjärnföreställning

I november rör sig jorden genom meteorsvärmen Leoniderna och det innebär stjärnfall i mängder. Den stora meteorsvärmen når sin topp natten till den 17 november 2021.

Leoniderna 2021

I november lyses nätterna upp av meteorsvärmen Leoniderna, som härstammar från resterna av kometen Temple-Tuttle.

På sin väg runt solen tar jordens kretslopp oss rakt igenom ett täcke av stoft och stenrester från en komet och det kommer att innebära mellan 15 och 20 vackra stjärnfall per timme med natten till onsdagen den 17 november som den absoluta höjdpunkten.

För att få ut största möjliga upplevelse av Leoniderna ska du leta upp stjärnbilden Lejonet, det är nämligen här som de flesta stjärnfallen kommer att ha sin källa (därav namnet).

Stjärnbilden Lejonet på himlen

Stjärnbilden Lejonet är den tolfte största stjärnbilden på himlen.

Men var noga med att inte fokusera all din uppmärksamhet på ett ställe på himlen.

Leoniderna ger vackra långa svansar, och därför är det bästa rådet att låta blicken vandra runt i stjärnbilden Lejonet. På så sätt missar du inte stjärnfallens väg över natthimlen.

Stjärnfall med lång svans

Här är ett exempel på stjärnfallens långa svansar.

När kan du se Leoniderna i Sverige?

Leoniderna kan ses i Sverige mellan den 6 november och den 30 november 2021.

Meteorskuren når sin topp natten mellan 16 och 17 november 2021.

Leoniderna kan orsaka meteorstormar

Årets starkaste meteorsvärm Geminiderna kan ge upp till 150 stjärnfall i timmen, och Leoniderna kan därför framstå som ett litet meteorregn i jämförelse.

Men i själva verket har Leoniderna potential att generera en meteorstorm med upp emot tusentals stjärnfall i timmen.

Antalet stjärnfall varierar från år till år, eftersom det beror på hur nära jorden kommer det spår av material som kometen lämnat efter sig.

När jorden kom nära Leoniderna 1833 uppstod till exempel en särskilt kraftig meteorstorm som enligt uppgifter ledde till över 100 000 stjärnfall i timmen. Det är sällsynt att Leoniderna uppnår just den intensiteten, men cirka vart 33:e år ger Leoniderna oss en meteorstorm på mellan 2 000 och 8 000 stjärnfall i timmen.

Den senaste meteorstormen från Leoniderna inträffade 2002 då över 3 000 stjärnfall flög över himlen.

VIDEO: Nasa fångar eldklot från Leoniderna 2002

Så ser du Leoniderna 2021

Illustrerad Vetenskap guidar dig om hur du bäst och upplever meteorsvärmen Leoniderna i Sverige.

• När: Du har störst chans att få se Leonidernas dansande stjärnföreställning långt in på natten, det vill säga strax innan gryningen den 17 november.
  • Hur: Hitta stjärnbilden Lejonet på natthimlen (i siktet på kikaren). Det är där de flesta stjärnfallen kommer att ha sin källa.

Ta god tid på dig om du vill få ut så mycket som möjligt av denna meteorsvärm. Bäst upplevelse får du om du tar på dig varma kläder och sätter dig i en bra stol.

Fler möjligheter för meteorskurar 2021

Även om året närmar sig sitt slut är Leoniderna inte den sista meteorsvärmen du kan se under 2021.

Du kan också se dessa meteorsvärmar i år:

• Geminiderna: Den 4 december - 17 december 2021
  • Ursiderna: Den 17 december - 26 december 2021

Älskar du stjärnfall? Använd då vår stjärnfallskalender 2021 och läs allt om årets meteorregn.