Meteorer

Komet bjuder på färgstarkt fyrverkeri

STJÄRNGUIDE: Den 22 oktober hamnar jorden i en svärm av kosmiska stoftpartiklar som Halleys komet lämnade kvar 1986. Resultatet är ett meteorregn som kallas Orioniderna och som brinner 100 kilometer upp i atmosfären.

Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Om Orioniderna

Från och med midnatt den 21 oktober och fram till gryningen den 22 oktober kan du se en meteorsvärm på himlen. Förhållandena är som bäst efter klockan 03 när månen försvinner bakom horisonten. Med lite tur går det att se cirka 25 meteorer per timme.

Meteorsvärmen kallas Orioniderna eftersom den ser ut att ha sin källa i stjärnbilden Orion. Svärmens ursprung är dock närmare än så – den härrör från Halleys komet i vårt eget solsystem.

Meteorerna ser ut som färgade eldklot med en tydlig svans efter sig. Färgerna uppkommer av glödande gaser i meteoren eller atmosfären.

De färgade eldkulorna kommer från glödande gaser i meteoren eller atmosfären.

Färgstarka rester av sten och is hamnar i atmosfären

Halleys komet skapade rubriker senast den passerade jorden 1986. Den är en av de få kometer som med enkelhet syns med blotta ögat.

Dessvärre kommer den inte tillbaka förrän den 28 juli 2061 näst gång, men du har ändå möjlighet att se lite av den nu till hösten.

Precis som andra kometer har Halleys komet lämnat ett spår av stoft och is längs sin väg och detta spår korsar jordens bana runt solen. Varje år i oktober ramlar jorden rakt in i detta spår, och resterna av Halleys komet dundrar in i vår atmosfär i upp emot 238 000 kilometer i timmen.

Kollisionen med atmosfären får de små bitarna av sten och is att brinna upp i ett stort fyrverkeri av olika färger.

Resultatet blir ett regn av stjärnfall som kallas Orioniderna.

Guide till Orioniderna

Orioniderna har sitt ursprung mellan stjärnbilderna Orion och Tvillingarna, men stjärnfallen kan ses över hela himlen.

• VAR OCH NÄR?

Du får den bästa upplevelsen om du väntar till mellan klockan 03 och 06 den 23 oktober. Då är antalet stjärnfall stort, samtidigt som himlen är tillräckligt mörk för att du kan se dem.

• SYNLIGHET?

Ta god tid på dig om du vill ha fullt utbyte av meteorregnet. Du får den bästa upplevelsen om du klär på dig ordentligt och sätter dig i en bekväm stol. Med lite tur kan du få se 25 meteorer i timmen.

Om du vill ta bilder ska du använda ett stativ och ett brett vidvinkelobjektiv. Ställ in en separat eller en inbyggd intervalltimer så att kameran tar bilder med jämna mellanrum.