Meteorer

Komet bjuder på färgstarkt fyrverkeri

STJÄRNGUIDE: Den 21 oktober hamnar jorden i en svärm av kosmiska dammpartiklar som lämnades kvar efter Halleys komet 1986. Resultatet är ett regn av meteorer, de så kallade Orioniderna, som brinner upp 100 kilometer upp i atmosfären.

Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Om Orioniderna

Natten mellan 21 och 22 oktober kan du uppleva en svärm av meteorer på himlen. Förhållandena är som bäst efter klockan 03 när månen försvinner bakom horisonten. Med lite tur går det att se cirka 25 meteorer per timme.

Meteorsvärmen kallas Orioniderna eftersom den ser ut att ha sin källa i stjärnbilden Orion. Svärmens ursprung är dock närmare än så – den härrör från Halleys komet i vårt eget solsystem.

Meteorerna ser ut som färgade eldklot med en tydlig svans efter sig. Färgerna uppkommer av glödande gaser i meteoren eller atmosfären.

De färgade eldkulorna kommer från glödande gaser i meteoren eller atmosfären.

Färgstarka rester av sten och is hamnar i atmosfären

Halleys komet skapade rubriker senast den passerade jorden 1986. Den är en av de få kometer som med enkelhet syns med blotta ögat.

Dessvärre kommer den inte tillbaka förrän den 28 juli 2061 näst gång, men du har ändå möjlighet att se lite av den nu till hösten.

Precis som andra kometer har Halleys komet lämnat ett spår av stoft och is längs sin väg och detta spår korsar jordens bana runt solen. Varje år i oktober ramlar jorden rakt in i detta spår, och resterna av Halleys komet dundrar in i vår atmosfär i upp emot 238 000 kilometer i timmen.

Kollisionen med atmosfären får de små bitarna av sten och is att brinna upp i ett stort fyrverkeri av olika färger.

Resultatet blir ett regn av stjärnfall som kallas Orioniderna.

Guide till Orioniderna