Julhimlen skrudar sig i stjärnfall

STJäRNGUIDE: Årets sista meteorskur regnar ned över oss under juldagarna. Ta med filtar och termosar ut i natten och upplev Ursiderna.

Alan Chen/Unsplash

OM JULENS STJÄRNFALL

Har du inte sett några stjärnfall i år, så får du sista chansen nu!

Ursiderna besöker oss i dagarna omkring den 17–26 december med åtskilliga stjärnfall i timmen.

Om du tar en filt under armen och ger dig ut natten mellan den 21 och 22 december, då meteorregnet kulminerar har du chansen att suga i dig de sista stjärnfallen 2018.

Eftersom månen i år är närmast full samtidigt som meteorsvärmens glittrande regn kommer en av de svagare stjärnfallen att drunkna i det starka månskenet, men det finns fortfarande möjlighet att uppleva de mer ljusstarka kandidaterna.

Kometstoft brinner upp i jordens atmosfär

Enligt astronomerna kan vi räkna med cirka tio stjärnfall i timmen när meteorregnet kulminerar.

Ursiderna kommer från kometen 8P/ Tuttle, vars omlopp runt solen tar 14 år. Stjärnfallen glimtar till på himlen därför att jorden passerar de stoftrester som kometerna lämnar längs sin bana.

Du kan se stjärnfallens bana i solsystemet här.

Julstjärnfall stålar vackrast i det fria

Vill du ha den bästa chansen att se stjärnfallen ska du lämna kikaren hemma och hitta en plats med bred utsikt så långt ifrån gatlyktorna och andra ljuskällor som möjligt.

Dina chanser är bäst om du ger dina ögon 20–30 minuter för att anpassa sig till mörkret, så att du kan få syn på de glittrande kometresterna på natthimlen.

STJäRNGUIDE

Ursiderne er opkaldt efter stjernebilledet Lille Bjørn (Ursa Minor), også kendt som Lille Karlsvogn, som meteorsværmen ser ud til at stråle ud fra.