Geminiderne

Asteroid sätter himlen i brand

STJÄRNGUIDE: Ett virrvarr av stjärnfall får himlen att lysa den 13 december, när årets största meteorregn, Geminiderna, kommer in i jordens atmosfär.

Om Geminiderna

När meteorsvärmen Geminiderna dyker upp i decembernatten kan man få se upp emot 160 stjärnfall i timmen.

Geminiderna skiljer sig från andra meteorsvärmar som uppkommer av rester från kometer.

Geminiderna härstammar i stället från asteroiden 3200 Phaethon.

VIDEO: 2015 sken Geminiderna på spanska natthimlen.

Till skillnad från andra meteorregn som har sitt ursprung i kometer, kommer Geminiderna från en asteroid.

Jupiter skapar stjärnregn

Geminiderna skiljer sig mycket jämfört med andra meteorsvärmar som träffar oss och för var år som går blir den mer kraftfull.

Meteorer orsakas i regel av stoft från kometsvansar, men Geminiderna härstammar från en asteroid som inte har någon lång svans av stoft och is efter sig.

Forskarna vet inte varför asteroiden 3200 Phaeton bildar stjärnfall, men de tror att det kan bero på att asteroiden kommer så pass nära solen i sin bana att den torkar, spricker och avger stoftpartiklar.

Därefter dras partiklarna in i jordens bana av Jupiters enorma gravitation och för varje år som går avges fler partiklar, vilket i sin tur leder till fler stjärnfall.

Guide till Geminiderna