Asteroide impact
Universum - Meteor

Hur stor är risken för att träffas av en asteroid?

Asteroider flyger då och då förbi Jorden. Några av dem till och med förhållandevis nära. Men hur stor är risken egentligen för att jorden träffas av en?

Tusentals asteroider har banor som ibland medför att de kommer förhållandevis nära jorden. Cirka en gång om året rör det sig om en asteroid, ungefär lika stor som en bil. Resultatet blir en meteorsom far genom luften samtidigt som den brinner upp.

19 m stor asteroid över Ryssland

En större asteroid kan gå sönder när den träffar atmosfären så att det endast är smådelar av den som når jordens yta. Det hände i närheten av Tjeljabinsk i Ryssland den 15 februari 2013 när en 19 meter stor asteroid, med en vikt på cirka 12 000 ton, exploderade 23 kilometer från staden.

Astronomer har gjort beräkningar som visar att det inom de närmaste 20 åren är 13 procents risk för att jorden träffas av en asteroid lika stor som eller större än Tjeljabinskmeteoren.

1448 stora asteroider fram till 1 januari 2014

Myndigheterna arbetar hårt för att upptäcka potentiellt farliga asteroider; det vill säga de med en diameter på över 150 meter som kommer närmare jorden än 7 500 000 kilometer. Fram till 1 januari 2014 hade Nasa registrerat 1 448 sådana asteroider.

De fem farligaste asteroiderna

Astronomer utgår från storlek och risk för nedslag när de ska beräkna hur farlig en asteroid, som kommer nära jorden, är.