Meteor

Meteorer lyser upp himlen

Meteor, meteorit, komet och asteroid är ofta använda ord. Men när är det egentligen tal om vilket fenomen på natthimlen? Få svaret här när Illustrerad Vetenskap även berättar mer om vad ett meteorregn är och om en meteor kan träffa jorden. Här finns också en guide till när du kan uppleva de fantastiska fenomenen på natthimlen.

Vad är en meteor?

Meteorer, även kallade stjärnfall, utlöses av ett objekt - en sten eller ett dammkorn – som tränger in i jordens atmosfär. Det är således ett ljusfenomen på himlen som kan se ut på olika sätt beroende på storlek och hastighet.

När det objektet, som kommer utifrån, får kontakt med luften i atmosfären bromsas rörelsen upp av friktionen. Det gör att energin omsätts till värme, vilket får objektet att förångas. Både värmen och det förångade dammet lämnar spår längs dess bana.

Om en meteor träffar jorden kallas den för meteorit. Således är en meteorit rester av himlakroppar, exempelvis en meteorsten, som har överlevt resan genom jordens atmosfär utan att brinna upp.

Meteorregn

En stjärnklar natt kan man se flera meteorer som stryker över himlen. Under vissa delar av året förekommer meteorer särskilt ofta. Det kallas meteorsvärm eller meteorregn och uppstår när jorden passerar genom en komets eller en asteroids bana. Kometer består av is, damm och småsten. När de rör sig i rymden lämnar de ett spår av material efter sig. Detta träffar jordens atmosfär och skapar meteorer.