Vår minsta granne tittar fram från sitt gömställe

STJÄRNGUIDE: Merkurius är den minsta planeten i solsystemet och solens närmaste granne. För det mesta gömmer den sig i solljuset så att du inte kan se den, men just nu har du chansen att upptäcka den lilla planeten.

NASA

OM MERKURIUS

Merkurius är solsystemets minsta planet, och ingen annan planet befinner sig så nära solen som lilleputten. Dessa faktorer gör att planeten är svår att observera.

Den befinner sig ofta bakom solen så att den inte syns från jorden – och när den är framför solen försvinner den i stjärnans starka ljus. Bästa tidpunkten att observera den lilla stenplaneten är därför när den befinner sig som längst bort från solen sett från jorden. Fenomenet kallas för maximal elongation.

När Merkurius är som längst bort från solen, sett från jorden, är planeten som mest synlig.

Planeten är synlig antingen strax före soluppgång eller strax efter solnedgång, beroende på vilken sida av solen den befinner sig på.

Det tar Merkurius 88 dagar att röra sig ett varv runt solen, och maximal elongation kan därför upplevas flera gånger om året. Merkurius och Venus är de enda planeterna som är bäst att observera under maximal elongation. Det beror på att de är närmare solen än vad jorden är.

© Lasse alexander lund-andersen & anders spillemose bothmann

Merkurius bevisade rumtiden

I decennier försökte astronomer förklara Merkurius bana med hjälp av en extra, okänd planet. Sedan kom Albert Einsteins relativitetsteori.

Merkurius bana avviker cirka två grader varje århundrade. Einsteins relativitetsteori förklarar det med att solens massa böjer rumtiden runt sig, vilket slungar Merkurius ut i en förändrad bana.

GUIDE TILL MERKURIUS

Merkur South South West
©

SÅ GÖR DU

VAR OCH NÄR?

Du kan se Merkurius i skymningen strax efter solnedgång dagarna runt den 7 januari. Efter en knapp timme försvinner den bakom horisonten.

Merkurius är så långt från solen, sett från jorden, som den kan komma. Den är dock fortfarande nära och därför dyker den upp i närheten av solen
lågt över horisonten i västlig riktning.

SYNLIGHET?

Merkurius lyser starkt – även i skymningsljus. I en handkikare kan du se att planeten har faser, precis som månen. Fasen kommer att vara halv – det vill säga att du ser hälften av Merkurius dagsida och hälften av nattsidan.

MER OM MERKURIUS

Solsystemets minsta planet krymper

Merkurius är solsystemets minsta och innersta planet, vilket gör den till en mycket ogästvänlig plats.

1974 fick den för första gången besök från jorden i form av rymdsonden Mariner 10. Löpande observationer av planeten har visat att den krymper, och detta ger upphov till branta klippor som sticker upp från planetens yta.