Vår minsta granne tittar fram från sitt gömställe

STJÄRNGUIDE: Merkurius är solsystemets minsta planet och solens närmaste granne. Därför är planeten ofta svår att se eftersom den antingen gömmer sig bakom solen eller försvinner i ljuset. I sällsynta fall befinner planeten sig dock så långt från solen att den kan observeras. I juni inträffar ett sådant tillfälle.

NASA

OM MERKURIUS

Sommaren bjuder på en unik möjlighet att observera solsystemets minsta planet, Merkurius. Just storleken och dess placering i förhållande till solen gör att planeten normalt är svår att observera.

För det mesta är planeten gömd bakom solen eller dold av stjärnans kraftiga ljus, vilket gör att den är mycket svår att se från jorden.

Den bästa tiden att observera planeten är därför när den befinner sig längst från solen, vid dess så kallade maximala elongation.

När Merkurius är som längst bort från solen, sett från jorden, är planeten som mest synlig.

Fenomenet inträffar i början av juni och är beteckningen för den punkt i Merkurius bana då planeten är som längst från solen.

Planetens nära förhållande till solen gör att Merkurius syns strax före soluppgången eller precis efter solnedgången, beroende på vilken sida av solen planeten befinner sig.

© Lasse alexander lund-andersen & anders spillemose bothmann

Merkurius bevisade rumtiden

I decennier försökte astronomer förklara Merkurius bana med hjälp av en extra, okänd planet. Sedan kom Albert Einsteins relativitetsteori.

Merkurius bana avviker cirka två grader varje århundrade. Einsteins relativitetsteori förklarar det med att solens massa böjer rumtiden runt sig, vilket slungar Merkurius ut i en förändrad bana.

GUIDE TILL MERKURIUS

Det tar 88 dagar för Merkurius att ta sig runt solen, och maximal elongation kan därför upplevas flera gånger per år. Merkurius och Venus är de enda planeter som observeras bäst under maximal elongation.

Det beror på att de är närmare solen än vad jorden är.

© Stellarium

SÅ GÖR DU

• VAR OCH NÄR?

Merkurius kan ses i skymningen precis efter solnedgången den 4 juni, bara några grader över den västra horisonten.

Merkurius är så långt från solen, sett från jorden, som den kan komma. Den är dock fortfarande nära och därför dyker den upp i närheten av solen
    lågt över horisonten i västlig riktning.

• SYNLIGHET?

Merkurius lyser starkt – även i skymningsljus. I en handkikare kan du se att planeten har faser, precis som månen. Fasen kommer att vara halv – det vill säga att du ser hälften av Merkurius dagsida och hälften av nattsidan.

MER OM MERKURIUS

Solsystemets minsta planet krymper

Merkurius är solsystemets minsta och innersta planet, vilket gör den till en mycket ogästvänlig plats.

1974 fick den för första gången besök från jorden i form av rymdsonden Mariner 10. Löpande observationer av planeten har visat att den krymper, och detta ger upphov till branta klippor som sticker upp från planetens yta.