© Shutterstock
Universum - Mars

Vilken färg har Mars?

Mars ser röd ut från jorden. Skulle man uppleva samma färg, om man föreställer sig att man stod på planeten?

Faktum är att färgen på sanden på Marsär något som forskarna bråkar om just nu. När de första färgbilderna, som togs 1976 av sonden Viking 1, publicerades, visade de ett landskap med bruna färger och en härligt ljusblå himmel. Efter några timmar skickade NASA dock ut en färgkalibrerad version, där allting – inklusive himlen – hade en markant orangeröd kulör. Alla färgbilder från Mars – även de senaste som tagits av Marsrovrarna – är nämligen digitala, där man så att säga väljer färgerna själv. Därför är det varken lätt eller entydigt att avgöra vad ögat skulle se. På senare tid har man börjat tvivla på den väldigt röda versionen av Mars, så i stället för att utföra en färgkalibrering, då man i realiteten vet resultatet i förväg, har man försökt hålla sig till rådata. Dessa tycks visa att Mars yta är röd, inte brun, och att himlen är blå. Det stämmer att Mars ger intryck av att vara röd, när man betraktar den i en stjärnkikare. Det är dock inte säkert att det är den färg som man skulle uppleva, om man var där själv. På samma sätt ser månen ut att vara vit, medan den faktiskt är brunaktig.