Se Mars med egna ögon

GUIDE: Se den röda planeten när Nasas nya rover Perseverance landar och börjar sin tioåriga jakt efter liv på Mars.

Om Mars

E n av de lättaste himlakropparna att upptäcka just nu är den röda planeten Mars.

Planeten är bland de starkast lysande objekten på stjärnhimlen – trots att Mars och jorden för närvarande ligger relativt långt ifrån varandra i sina banor runt solen.

Bara ungefär vartannat år kommer Mars nära oss – det vill säga inom ett avstånd på cirka 100 miljoner kilometer – när solen, jorden och Mars befinner sig på en linje. Men det händer inte i år.

Mars diameter är cirka hälften så stor som jordens och dess massa är cirka en tiondel av jordens massa.

© USGS/JPL/NASA

Mars är lätt att känna igen på sitt rödorange sken som uppstår på grund av det roströda dammet på ytan och i planetens atmosfär.

Dammet är rött eftersom Mars yta innehåller relativt stora mängder järnoxid, vilket också ger färg åt bland annat rost och blod.

Mars yta innehåller 18 procent järnoxid, medan siffran på jorden är åtta procent.

Bakom fenomenet: Mars döljer våldsamt landskap

Den ser ut som en röd fläck på himlen, men vid en närmare titt är planeten täckt av ismantlar, vulkaner och raviner.

Du kan se Mars färg med blotta ögat eller en kikare, men med ett bra teleskop framträder variationen i färgen.

En stor del av planeten är exempelvis täckt av mörka fläckar som är stora slätter av stelnad lava – rester av vulkanisk aktivitet. Vid polerna syns också vita områden som främst består av is av vatten.