Nasas rover ska hitta liv på Mars

En historisk Marssommar fortsätter med Nasas stora nya satsning, rovern Perseverance. Den mest avancerade Marsbilen hittills ska hitta tecken på liv – och testa teknik som kan göra syra av koldioxid, så att astronauter kan leva på planeten.

NASA/JPL-CALTECH

Nu har det hänt. Nasas nya Marsbil, Perseverance, är på väg till Mars. Raketen Atlas V lyfte från Cape Canaveral i USA klockan 13.50, och farkosten med rovern har nu påbörjat sin långa resa till den röda planeten.

Enligt planen ska Perseverance nå fram till Mars i februari 2021, och strömgeneratorn inne i rovern ska ge uppdraget en livslängd fram till år 2035.

Det sexhjuliga forskningsredskapet är stor som en bil och bygger på samma grundläggande teknik som Curiosity, den amerikanska rover som redan befinner sig på Mars.

Perseverance är dock en aning tyngre och så ska den göra något som Curiosity inte kan – nämligen borra ned i den röda ytan för att samla in och försegla prover som kan besvara frågan: Har det funnits – och kan det fortfarande finnas – liv på Mars?

Rover borrar efter livstecken

Nasas rover Perseverance ska söka efter livstecken under ytan på Mars. En borrmaskin och ett laserljus närstuderar marken och lämnar kvar prover som ska hämtas hem till jorden.

JPL-Caltech/NASA

Borr hämtar upp prover i rör

I änden av roverns arm sitter ett ihåligt borr, som består av stål med ränder av en blandning av volfram och kol. Sand och sten från Mars pressas upp i en titaniumcylinder inne i borret som tränger ned cirka fem centimeter under ytan. Forskarna ska främst söka efter så kallade cellfossil, förstenade avlagringar efter mikroskopiskt liv, i proverna.

Laser analyserar borrhål

När rovern har borrat belyser en laser på borrhuvudets sida hålet. Vissa ämnen absorberar laserljuset och blir självlysande. Det ljus som på så sätt reflekteras från hålet analyseras. Forskarna söker efter kol, väte, kväve, syre, fosfor och svavel (förkortat CHNOPS på engelska) – de viktigaste ämnena i biologiska molekyler på jorden.

JPL-Caltech/NASA

Prover hämtas hem på nästa Marsresa

En mindre arm flyttar in fyllda provcylindrar i magen på rovern, där ett hjul deponerar dem och levererar tomma cylindrar till borret. Nasa ska skicka ett nytt uppdrag till Mars om cirka tio år för att hämta proverna. Då ska en rover samla in cylindrarna och sätta in dem i en miniraket som levererar dem till en väntande farkost som flyger till jorden, där proverna analyseras.

JPL-Caltech/NASA

Den sexhjuliga rovern är utrustad med två viktiga instrument, som ska hjälpa forskarna att hitta livstecken: en 2,1 meter lång arm med en borrmaskin vid änden samt laserinstrumentet SHERLOC.

Borrmaskinen är försedd med ihåliga borr med titaniumcylindrar. Cylindrarna fylls med sten och sand och från Mars, som pressas upp när rovern borrar ned i ytan.

Totalt 37 rör fylls med prover och placeras på Mars, tills ett senare uppdrag hämtar hem dem till jorden.

Forskare ska med hjälp av elektronmikroskop undersöka om proverna innehåller avtryck efter livsformer, så kallade cellfossil.

Lasern SHERLOC följer upp genom att belysa borrhålen, vilket kan få specifika ämnen att bli självlysande – organiska föreningar som kan ingå i biologiskt liv.

Så här sparar Nasas rover Marsproverna

Den nya Marsrovern Perseverance ska borra i planetens yta och spara prover i förseglade cylindrar, som sedan ska hämtas hem till laboratorier på jorden. Video: Nasa.

Till sist tar kameran PIXL extremt finkorniga bilder av Mars yta, bland annat för att upptäcka mönster som kan tyda på tidigare liv.

Forskarna söker exempelvis efter mönster som påminner om så kallade stromatoliter, som här på jorden är förstenade lager av cyanobakterier, som lever av fotosyntes precis som växter.

Du kan själv gå på upptäckt i den här interaktiva 3D-modellen av Perseverance som Nasa har tagit fram.

Den nya marsbilen är en av två som skickas till Mars denna sommar. Kina har en 240 kilo tung rover på väg till Mars med uppdraget Tianwen-1.

Och egentligen skulle ytterligare en rover ha gjort de två andra sällskap.

Det handlar om Rosalind Franklin, tidigare känd under namnet ExoMars, som är ett samarbete mellan den europeiska rymdorganisationen, Esa, och den ryska motsvarigheten, Roskosmos.

Uppskjutningen har dock försenats till följd av coronakrisen, och därför kommer rovern att skickas i väg först under nästa uppskjutningsfönster om cirka 26 månader.

Minihelikopter ska flyga för första gången

Perseverance är inte ensam på Nasas Marsuppdrag. På rovern sitter även en banbrytande farkost kallad Ingenuity – en minihelikopter.

Med Ingenuity ska Nasas ingenjörer för första gången testa om det är möjligt att flyga runt på Mars, där atmosfären är ungefär hundra gånger tunnare, vilket gör det svårare att hålla sig i luften.

Se banbrytande minihelikopter flyga på Mars

Den lilla helikoptern på Nasas Marsuppdrag blir, om allt går som planerat, den första farkosten någonsin som flyger i Mars tunna atmosfär. Video: Nasa.

Helikopterns uppgift blir bland annat att utforska landskapet och rapportera om de bästa rutterna som rovern Perseverance kan följa.

Men Ingenuity ska även ta bilder av Mars yta – bilder med ungefär tio gånger högre upplösning än sonderna i omlopp runt planeten kan leverera.

Kapplöpning om koloni har börjat

Det rekordpackade uppskjutningsfönstret denna sommar ska hitta livstecken på Mars, men uppdragen har en annan och lika viktig målsättning: att lägga grunden för en koloni.

Nästan alla större rymdorganisationer såväl som privata företag, som exempelvis SpaceX, har talat om sina ambitioner om en bas på Mars. De är alla överens om en sak: En Marsbas kräver syre – och Mars atmosfär är fylld med "motsatsen", det vill säga koldioxid.

Därför är rovern Perseverance utrustad med ett instrument som imit4erar träden på jorden genom att omvandla koldioxid till syre – det så kallade Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment (MOXIE).