Den första flygturen blir kort, bara omkring 30 sekunder. Ingenuity ska starta sina två rotorblad, lätta till tre meters höjd, ta en liten sväng och sedan landa igen.
Därefter väntar ytterligare fyra testflygningar inom en fem meter hög och 60 meter lång zon.
Om de inledande testerna går bra kommer Nasa att försöka öka räckvidden och manövrerna, så att helikoptern kan hitta bra rutter genom Marsterrängen åt Perseverance.
Helikoptern är byggd för Mars extremer
Att flyga på Mars medför en lång rad utmaningar.
För det första gör tidsfördröjningen att Nasas ingenjörer inte kan styra helikoptern direkt. I stället måste de sända ett helt paket med kommandon till helikoptern inför flygningen.
Överföringen sker via en radioantenn på toppen, som sänder Ingenuitys data till och från Perseverance och därifrån vidare till sonder i omloppsbana runt Mars och jorden.
För det andra är atmosfären på Mars tunn. Densiteten är bara en procent av jordens atmosfär, vilket motsvarar att flyga en helikopter på 25 000 meters höjd ovanför jorden.
I gengäld har Mars bara en tredjedel så stark gravitation som jorden. Det innebär att Ingenuitys rotorblad behöver rotera tio gånger snabbare än en vanlig helikopters.
Video: Så ser det ut när Ingenuity lyfter
Ingenuitys efterföljare ska hitta liv på Mars
Trettioen dagar efter den första flygningen är arbetet över för Ingenuity. Då kör Perseverance vidare och lämnar Ingenuity åt sitt öde i det röda dammet.
Ingenuitys uppdrag är enbart att testa helikoptertekniken i Mars tunna atmosfär.
Enligt Nasa finns det en betydande risk för fel och olyckor.
Om expeditionen blir lyckad kommer framtiden att bjuda på större helikoptrar med längre räckvidd – och bättre, mer djuplodande utforskning av planeten.
Nasa har redan undersökt möjligheterna för en framtida Marshelikopter med ett mer omfattande vetenskapligt uppdrag.
På en framtida expedition skulle Nasas robotfordon kunna ta med sig en helikopter som kan flyga upp till två kilometer och befinna sig uppe i atmosfären i fyra minuter mellan laddningarna.
En sådan farkost skulle kunna skickas till otillgängliga områden, till exempel kratrar fyllda med antingen is eller trögflytande saltvatten, där möjligheterna att hitta liv är goda.
En framtida helikopter skulle även kunna ta markprover och transportera dem tillbaka till en uppskjutningsplattform, från vilken proverna skulle kunna sändas till jorden.
När Ingenuity landar på Mars för sista gången har den lagt grunden för ett helt nytt sätt att utforska den röda planeten, precis som Orville och Wilbur Wright gjorde på jorden för 118 år sedan. Därför är det passande att Ingenuity som isolering under solcellen har med sig en liten del av vingen från bröderna Wrights plan.