En 2,4 miljarder år gammal meteorit från Mars antyder att planeten varit vulkaniskt aktiv under minst två miljarder år.

© MOHAMMED HEMANI
Universum - Mars

Mars hyser solsystemets äldsta vulkan

Meteoritfynd från Mars avslöjar solsystemets äldsta vulkan.

En analys av en sällsynt meteorit från Mars avslöjar att den röda planeten hyser en vulkan som har varit aktiv i omkring två miljarder år i sträck – och därmed är den solsystemets äldsta vulkan.

Geologer har analyserat sammansättningen av isotoper i en 200 gram tung Marsmeteorit som hittades i Algeriet år 2012.

Meteoriten slungades ut i rymden efter ett asteroidnedslag i en vulkan eller på en lavaslätt på Mars för cirka en miljon år sedan, varefter den damp ned på jorden.

Åldersspann avslöjar rekordvulkan

Totalt har forskarna hittat elva meteoriter med samma kemiska sammansättning, vilket tyder på att de kommer från samma Marsvulkan.

Den yngsta av de övriga meteoriterna är bara 327 miljoner år gammal, medan meteoriten från Algeriet är 2,4 miljarder år gammal.

Det ger ett åldersspann på om kring två miljarder år – och minst två miljarder år med vulkanisk aktivitet på Mars.