Mars

Mars får besök: Se hur den röda planeten gnistrar på kvällshimlen

STJÄRNGUIDEN: Den 26 november placerar Nasas InSight Lander sina metallfötter på Mars. Du har en unik möjlighet att få se den röda planeten med blotta ögat i samma ögonblick som den jordiska gästen landar och inleder sin utforskning av planetens gåtfulla inre.

Marsbesök

Farkosten når Mars atmosfär med 22 700 kilometer i timmen den 26 november kl. 21.

Sex minuter senare placerar Nasas InSight Lander sina fötter säkert i dammet på slätten Elysium Planitia och stänger av landningsmotorerna.

Just i det ögonblicket kan du se den röda planeten – med slätten till höger nära ekvatorn – tydligt på himlen i sydvästlig riktning.

InSight landar på en planet täckt av det pulveriserade stenmaterialet regolit. Dammet innehåller stora mängder järnoxid, och det är järnet som ger Mars dess rödaktiga färg som du kan se på natthimlen.

InSight Lander är den första farkosten som landar på Mars på över sex år och uppdraget är glasklart: Avslöja planetens djupaste hemligheter.

En medhavd seismometer ska ta pulsen på underjorden genom att registrera seismiska vågor som uppstår på grund av tektonisk aktivitet, Marsskalv, meteoritnedslag eller flytande magma långt ned i planeten.

Samtidigt skickas en värmemätare ned fem meter i jorden – betydligt djupare än vad tidigare farkoster gjort – för att undersöka värmeflödet i underjorden.

Mätningarna ska kasta ljus över hur planeten bildades och om Mars och jorden är gjorda av samma material.

InSights uppdrag pågår fram till den 23 november 2020 – en dag då du återigen kan spana in den röda planeten högt på himlen.

Nasas rymdfarkost har rest i sju månader

InSights 484 miljoner kilometer lång resa är planerad in i minsta detalj och Nasas ingenjörer övervakar alla avvikelser.

• Lanseringen

InSight skickas iväg av den 58 meter höga Atlas V-raketen.

• Resan

Nasas team justerar InSights riktning sex gånger på vägen.

• Landningen

InSight bromsar med hjälp av fallskärm och motorer.

Stjärnguiden

Titta mot sydväst klockan 21, då Mars lyser upp mitt i stjärnbilden Vattumannen.

SÅ GÖR DU

Hitta Mars på kvällshimlen samtidigt som Nasas rymdfarkost landar.

• HUR OCH NÄR?

InSight landar på Mars den 26 november kl. 21, och du hittar den röda planeten mot sydväst, cirka 10-15 grader ovanför horisonten. Titta mot centrum av stjärnbilden Vattumannen (Aquarius).

• SYNLIGHET?

Du kan se den röda planeten tydligt med blotta ögat och du ser den ännu bättre med en kikare. Ett teleskop med stor förstoring låter dig uppleva Mars landskap och polära isar.

• FOTOCHANS?

Ställ kameran på ett stativ för att ta bilder. Om du inte ställer in fokus helt kommer Mars att se större och rödare ut. Testa inledningsvis med exempelvis en exponering på tio till 30 sekunder.