Kinas Marsbil är på väg

Kinas stora marsuppdrag har lyft och resan till vår grannplanet har påbörjats. Nu väntar sju nervpirrande månader innan uppdragets sond lägger sig i omlopp runt Mars och den första kinesiska marsbilen börjar utforska det röda landskapet.

CASC

Kinas stora marsuppdrag Tianwen-1 har lyft. Det skedde tidigt på torsdagsmorgonen, klockan 06.41 svensk tid.

Hela farkosten, som rymmer både en omloppssond, en landningsplattform och en marsbil, väger omkring fem ton och skickades upp med en Long March 5-raket från Wenchang i södra Kina.

Om allt går som planerat blir det första gången ett kinesiskt uppdrag når fram till Mars.

Omloppssonden ska bland annat utföra mätningar av metan i Mars atmosfär, eftersom gasen enligt en del forskare kan komma från livsformer på planeten. Och marsbilen ska utforska Mars landskap och leverera nya bilder av den röda planeten.

Se jätteraket skjuta upp Kinas marsuppdrag

Dessutom rymmer marsbilen en så kallad magnetometer. Instrumentet ska mäta hur Mars magnetfält påverkas av den konstanta strömmen av partiklar från solen, som kallas solvinden.

Jordens magnetfält skyddar oss mot solvinden, men Mars har ett mycket svagare magnetfält. Mätningarna kan därför hjälpa forskare att avgöra hur hårda villkoren för biologiskt liv är på planeten.

Solvinden påverkar både klimatet på Mars och bombarderar samtidigt planeten med farlig strålning.

Just strålningsfaran är avgörande för att få bättre inblick innan förberedelserna av bemannade marsuppdrag startar under åren som kommer.

Se hur Kinas marsbil ska landa på Mars

I november 2019 testade Kina sin landningsfarkost, från vilken landets 240 kilo tunga marsbil ska rulla ned till Mars yta och påbörja utforskningen av planetens landskap.

Efter den framgångsrika uppskjutningen ger sig Tainwen-1-uppdraget nu ut på en sju månader lång resa till Mars. Enligt planen ska farkosten nå fram till planeten i februari 2021.

Där kopplas landningsfarkosten loss, landar på Mars och viks ut. Marsbilen fäller ut sina solcellspaneler och rullar nedför en ramp på landningsplattformen.

Kinas rymdorganisation väntar sig att marsbilen ska kunna köra runt och genomföra observationer i minst 90 marsdagar, även kallat sol, som är lite längre än dagarna på jorden, nämligen 24 timmar och 39 minuter.

Omloppssonden ska enligt planen kretsa runt Mars i cirka 23 månader, medan den utför mätningar av gaser i planetens atmosfär.

Kineserna planerar att följa upp Tianwen-1 med ett uppdrag cirka 2030, då en eller flera farkoster ska hämta med prover hem från Mars.

Tianwen-1 är det andra stora marsuppdraget denna sommar. Den 19 juli lyfte Förenade Arabemiratens marssond kallad Hope, och Nasa planerar att skicka upp marsbilen Perseverance den 30 juli.