Enormt marsuppdrag redo för avresa: Kina ska hitta liv

För första gången ska Kina skicka ett uppdrag till Mars. En landningsfarkost ska släppa ut en rover i det röda landskapet, medan en omloppssond ska göra mätningar av atmosfäriska gaser som kan komma från olika livsformer.

Xinhua

Kinas jätteuppdrag Tianwen-1 står redo på avfyrningsrampen och enligt planen ska raketen lyfta klockan 06.00 på torsdag morgon, men tidpunkten har ännu inte bekräftats slutgiltigt av Kinas rymdorganisation.

Du kan kolla de senaste, uppdaterade uppskjutningstiderna på den här sidan.

Går allt som planerat är det första gången som Kina skickar ett uppdrag till Mars.

Tianwen-1 består av tre farkoster: En omloppssond, en landningsplattform och en rover.

Tillsammans ska de samla in nya data som kan visa forskarna spår av potentiella livstecken på Mars.

Uppdragets farkoster är placerade i raketnosen på Long March 5, Kinas hittills största raket och den tredje mest kraftfulla i världen just nu – den ligger bara efter Falcon Heavy och Delta IV.

Följ Kinas uppdrag hela vägen till Mars

Kinas uppdrag Tianwen-1 står redo för uppskjutning. Se hela resan från det att raketen Long March 5 lyfter tills rovern landar på Mars.

Kinas sond ska samla data om en viktig bricka i pusslet om liv på Mars: metan.

Rovern Curiosity, som anlände till Mars 2012 och för tillfället är den enda aktiva rovern på planeten, har uppmätt stora, tillfälliga ökningar av mängden metangas vid Mars yta.

Men sonder i omlopp har inte uppmätt samma ökningar, vilket kanske innebär att metanet bryts ned på väg upp genom atmosfären.

Den kinesiska sonden ska söka efter metan längre ned i atmosfären och ge forskarna data som kan avgöra hur sannolik den ledande teorin kring metanet är.

Ämnet skapas i ett underjordiskt hav och kan komma från antingen stenmaterial eller mikroskopiskt liv.

Både mikrober och reaktioner mellan vatten och sten kan bilda metan, som i jorden kapslas in i ismolekyler kallade klatrater.

Enligt teorin smälter klatraterna på sommaren, varpå metangasen frisätts från jorden och stiger upp i atmosfären.

© MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Sonder ska mäta Marsgaser

Två nya sonder i omloppsbana runt Mars ska göra mätningar av gaser i atmosfären. Därmed kan forskarna lösa tre stora gåtor om klimat, vatten och möjliga livsformer.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Hur växlar klimatet på Mars?

Forskarna har i dag en grov bild av klimatet på Mars, men med data från Hope-sonden kan de göra en detaljerad väderprognos med dagliga variationer i temperatur, molntäcke och nederbörd. Växlande temperaturer kan bland annat avläsas utifrån mängden infrarött ljus – värme – som koldioxid tar upp i atmosfären, främst våglängderna 7–8 och 14–16 mikrometer.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Hur snabbt förlorar Mars sitt vatten?

Mars har förlorat vatten länge. Hur fort vattnet försvinner visar hur länge biologiskt liv har kunnat utvecklas. Hope-sonden ska mäta mängden UV-ljus med våglängderna 121,6 och 135,6 nanometer. Just här avger vattnets beståndsdelar (väte och syre) ljus när de träffas av solens strålar. Med flera mätningar kan forskarna beräkna hur snabbt mängden vatten minskar.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Kan mikroorganismer vara källan till metan?

Kinas sond på uppdraget Tianwen-1 ska mäta metan i atmosfären. Inga andra sonder har hittills kunnat mäta de stora svängningarna i metan, som ytmätningar har påvisat. Med nya data ska forskare testa den ledande teorin: Metan bildas i ett underjordiskt hav, antingen av bergarten olivin eller av mikrober, och kapslas in i isstrukturer kallade klatrater, som smälter på sommaren så att metanet avdunstar.

Kina har aldrig tidigare skickat någon rover till Mars, men nu skjuter landet upp en soldriven robot på cirka 240 kilo.

Rovern är utrustad med bland annat tre kameror som ska avbilda marslandskapet, samt en så kallad magnetometer som kan mäta magnetfältet på Mars.

Jorden har ett magnetfält som skyddar oss mot solvinden – en ström av elektriskt laddade partiklar från solen.

Mars har ett mycket svagare magnetfält och är därför mer utsatt. Den kinesiska rovern ska mäta hur magnetfältet varierar i takt med solvindens växlande strömmar.

Mätningarna ska hjälpa till att måla upp en bild av dels strålningsrisken och dels klimatet på Mars.

Båda delarna är avgörande för om liv – vare sig det är mikrober eller människor – kan trivas på planeten.

Vi skriver Marshistoria 2020

Jorden och Mars intar perfekta positioner i förhållande till varandra just nu, och under de närmaste veckorna ska inte mindre än tre jätteraketer lastade med sonder och rovrar lyfta från jorden. Följ med Illustrerad Vetenskap hela vägen.