Mars overflade

Curiosity är ensam på Mars

2019 havererade rovern Opportunity i samband med en sandstorm. Dess följeslagare Curiosity och satelliten Orbiter är nu ensamma om att undersöka Mars.

lE! Curiosity skickar kontinuerligt hem selfies från sin resa över Mars.

Curiosity har undersökt Mars i drygt 2 500 dagar. Det primära uppdraget avslutades efter 687 dagar, men rovern har visat sig betydligt mer robust än beräknat och fortsätter nu därför sin färd över den röda planeten.

JPL-Caltech/MSSS/NASA

Deformerat landskap: Den karga slätten har formats av vatten.

Även om det inte finns flytande vatten på Mars visar landskapet tydliga tecken på att det en gång var så: Skikten i förgrunden lutar nämligen mot en bassäng, vilket indikerar att slätten har formats av rinnande vatten.

JPL-Caltech/MSSS/NASA

Luftens hjälte: Orbiter tar bilder från rymden.

Samtidigt som Curiosity samlar in prover på Mars yta skickar Mars Reconnaissance Orbiter hem bilder från luften till forskarna. Bland annat har sonden hittat ett lager berggrund som visar spår av surt vatten. syreholdig vann.

University of Arizona/JPL-Caltech/NASA

Röntgensyn: Spektrometer hittar mineral som gömmer sig under ytan.

Curiosity är utrustad med åtskilliga instrument som ska utforska Mars. Alpha Particle X-Ray Spectrometer analyserar den kemiska sammansättningen i marken och kan därmed identifiera mineral utan att de måste grävas upp.

JPL-Caltech/MSSS/NASA

Spår av rovern: Orbiter fångar bild av Curiosity.

Under sju år har Curiosity färdats drygt 21 kilometer, vilket motsvarar blott åtta meter per dag. Det beror bland annat på att forskarna måste navigera rovern försiktigt över den ojämna terrängen för att inte orsaka permanenta skador på fordonet.

Univ. of Arizona/JPL-Caltech/NASA

Stoftdjävul slingrar sig i öknen: Det fina dammet innebär stora utmaningar.

Vindarna är sällan särskilt starka på Mars, men de innehåller fina stoftpartiklar som kan tränga in i maskineriet på Curiosity och framtida rovrar och förstöra dem. Så kallade stoftdjävlar som denna är inte helt ovanliga och kan bli upp emot 100 meter i diameter.

jpl/nasa

Vi är live! En av Curiositys första bilder visar målet: Mount Sharp.

Denna bild togs strax efter landningen år 2012. Berget i bakgrunden är Mount Sharp, som rovern har rört sig runt i snart sju år bland annat för att undersöka om berget fått sin form genom erosion orsakad av vatten.

JPL-Caltech/NASA

Marken rymmer järn: Kemisk kamera färglägger världen.

Det röda området på bilden är i verkligheten helt svart, men Curiosity är utrustad med ChemCam – en kamera som avslöjar kemiska föreningar i marken. Här har kameran
troligtvis hittat en fyndighet av järnmalm som lyser från marken.under overflaten.

JPL-Caltech/MSSS/NASA

Landningsplats för mars 2020: Röntgenbilder visar att marken är rik på mineral.

Den ensliga tillvaron för Curiosity är snart över. I år skickar Nasa nämligen upp nästa rover: Mars 2020. Området där rovern ska landa heter Jezero Crater. Röntgenbilder avslöjar att stora
mängder mineral döljer sig under marken.

Brown University/JPL/JHUAPL/MSSS/NASA