Medan du sov: Förenade Arabemiraten skickade sond mot Mars

Jorden och Mars ligger i rätt positioner och nu inleds sommarens hektiska period med uppdrag till den röda planeten. Förenade Arabemiraten skickade sent på söndagskvällen i väg det första uppdraget – sonden Hope, som lyfte från Tanegashima Space Center i Japan.

Mitsubishi Heavy Industries, Ltd./JAXA

Efter många års förberedelser i Förenade Arabemiraten sköts sonden Hope upp mot Mars klockan 23:58 på söndagskvällen.

Kort efter att sonden hade kopplats loss från bärraketen trodde man – i några få, men långa och pulshöjande minuter – att sondens solpaneler inte skulle fällas ut.

I så fall hade inte sonden kunnat ladda batterierna – och all framtida kommunikation skulle gå förlorad. Men plötsligt började solpanelerna att fungera och en tvåvägskommunikation kunde etableras.

Sonden, som skickades i väg mot Mars med bärraketen H-IIA från Tanegashima Space Center i Japan, ska lägga sig i omlopp runt den röda planeten och bland annat undersöka klimat och växthusgaser.

Raketen är fylld med nästan 250 ton bränsle fördelad mellan raketens två steg, och två mindre så kallade boostermotorer, som sitter på var sin sida.

Det är första gången någonsin som Förenade Arabemiraten skickar ett uppdrag till Mars – och uppdraget är bara det första av tre stora Marsuppdrag som lyfter under loppet av ett par veckor denna sommar.

Följ uppskjutningen av Hope

Hope ska för första gången kartlägga det globala klimatet på Mars. Det innebär att sonden ska samla in data om klimatet på hela planeten, vilket kommer att hjälpa alla forskare som hittills bara har haft brottstycken att analysera.

Sonden ska bland annat hitta svar på två av forskarnas stora frågor om Mars: Hur är klimatet? Och hur snabbt försvinner vattnet från planeten?

Forskarna har i dag bara en grov bild av klimatet på Mars, men med data från Hopesonden kan de göra en detaljerad väderprognos med dagliga variationer i temperaturer, molntäcke och nederbörd.

Svängningar i temperaturer kan bland annat avläsas utifrån mängden infrarött ljus – värme – som koldioxid i atmosfären tar upp. Koldioxid tar speciellt upp ljus på våglängderna 7–8 och 14–16 mikrometer.

Vi skriver Marshistoria 2020

Jorden och Mars befinner sig i perfekta positioner i förhållande till varandra just nu, och inom loppet av ett par veckor lyfter inte mindre tre jätteraketer lastade med sonder och rovrar. Du kan följa med hela vägen här hos Illustrerad Vetenskap.

OBS: Datum kan komma att flyttas – raketuppskjutningar blir ofta senarelagda.