Varför ser vi alltid samma sida av månen?

Under miljardtals år har jordens gravitation format månen till en perfekt snurra som alltid vänder samma sida mot oss.

NASA

Månen roterar runt sig själv i precis samma takt som jorden. Därför vänder den alltid samma sida mot vår planet.

Alldeles exakt behöver månen 27,3 dygn för att göra ett varv runt jorden och lika lång tid för att snurra ett varv runt sin egen axel.

Fenomenet, som förekommer hos de allra flesta månar i solsystemet, kallas bunden rotation.

Jordens tyngd har låst fast månen

Månen är i dag fastlåst i en bunden rotation runt jorden och vänder därför alltid samma sida mot vårt klot. Men så har det inte alltid varit.

I en fjärran urtid var månen närmare jorden och roterade fortare, men så småningom deformerades månen av tidvatten-krafterna. Jordens gravitationsspåverkan fungerade som en broms som fick månen att gradvis rotera långsammare tills den slutligen låstes fast i förhållande till vår planet.

... fortfarande lite klurigt att förstå? Här får du den animerade förklaringen:

Framsidan har hav av lava, baksidan högland

Från jorden kan vi se cirka 59 procent av månens yta, och den sida som vetter mot oss ser väldigt annorlunda ut än månens baksida. Den synliga sidan präglas av stora, mörka områden som kallas hav men består av slätter av stelnad lava. Baksidan däremot utgörs i stort sett enbart av högland och ojämn terräng. Där är månskorpan – det vill säga månens ytskikt – betydligt tjockare än på framsidan.