Nya bevis för vatten på månen

Forskare har hittat konkreta bevis på vatten på månens yta

NASA

Skuggiga kratrar vid månens poler är fyllda med is. Det har amerikanska forskare avslöjat med hjälp av en spektrometer som kartlägger mineralerna på månens yta.

Upptäckten är avgörande för planerna på att bygga permanenta baser på månen.

© PNAS

Apropå månen ...

Även om den ligger ynka 384 000 kilometer bort så är den gamla månen fortfarande full av överraskningar. Här är ett urval av de senaste nyheterna angående månforskningen.

• Mystiska månvirvlar drivs av magneter

Ljusa mönster i månstoftet har nu fått en förklaring. Forskare anser att de uppstår eftersom partiklar i solvinden påverkas av lokala magneter. De har troligen bildats för över tre miljarder år sedan när månen hade aktiva vulkaner. Höga temperaturer fick mineraler att avskilja järn som magnetiserades av månens magnetfält.

• Nytt teleskop går på jakt efter Månens syskon

Vissa asteroider som far förbi oss fångas in av gravitationen och blir ett slags tillfälliga minimånar. Det finns alltid en eller två sådana i banor runt jorden. Nu vill astro­nomer klarlägga deras samman­sättning och ursprung med teleskopet LSST i Chile. Minimånarna kan bli första platsen för gruvdrift i rymden.

• Månstoft är farligt för mänskliga celler

Nya experiment visar att månstoft är farligt för oss, troligen för att partiklarna är så små att de kan passera barriärer i våra vävnader. Forskare har utsatt lungceller från människa och hjärnceller från möss för konstgjort månstoft – helt torra partiklar på några mikrometer – och knappt 90 procent av cellerna dog.