Månens yta och jorden sedd från Apollo 11, 1969
Tema

TEMA: Människan återerövrar månen

Den 21 juli 1969 satte människan för första gången foten i måndammet. Sedan följde en handfull astronauter i Neil Armstrongs fotspår, men 1972 satte man stopp. Då lämnade den sista bemannade farkosten månen, och under 48 år har den stora himlakroppen lämnats helt i fred åt sitt öde. Men 2024 ska Nasas Artemisprogram föra oss tillbaka till månen, och denna gång är målet att skapa en permanent bas bland meteorkratrarna.

Nasa/JSC
Nu bygger vi ­månkolonin
Rymdresor

Nu bygger vi ­månkolonin

Redan om två år sänder Nasa upp den nya rymdstationen Lunar Gateway. Den blir porten till månen för de astronauter som med självrengörande ­dräkter och uppblåsbara bostäder ska inta jordens naturliga satellit.

15 Minuter

Nasa ska bygga permanent koloni på månen

Nasa ska bygga permanent koloni på månen

Från och med år 2021 ska borr­maskiner, månbilar och damm­sugare skickas till månen för att testa ­utrustning, söka efter vatten och leta efter möjliga boplatser. ­Målet är att bygga en koloni på månen innan årtiondet är till ända.

12 Minuter

Nya mätningar: Stark strålning innebär utmaningar för resor till månen

Nya mätningar: Stark strålning innebär utmaningar för resor till månen

För första gången har forskare gjort exakta mätningar av den kosmiska strålningen på månens yta. Mätningarna visar att astronauter på framtida uppdrag kommer att utsättas för strålning som är 200 gånger starkare än på jorden.

2 Minuter

Nokia bygger wi-fi på månen
Astronaut filmer på Månen i Artemis-rumdraft

Nokia bygger wi-fi på månen

Astronauter som ringer varandra och surfar på internet kan bli verklighet när Nokias trådlösa nätverk är klart på månens yta.

4 Minuter