månen
© Shutterstock
Universum - Månen

Månen har haft sin egen atmosfär

Nya analyser av månsten från Apollouppdragen visar att vår måne en gång hade en egen atmosfär med gaser och vattenånga.

När amerikanska astronauter besökte månen på 1970-talet samlade de in stenar från lavaklippor. Stenarna avslöjar fortfarande nya saker om månen

Nu har forskare på Nasa upptäckt att månens bubblande inre för tre till fyra miljarder år sedan spydde ut så enorma mängder gas och vattenånga att månen fick sin egen atmosfär.

Man har annars trott att månen, precis som i dag, saknade atmosfär eftersom den inte har tillräckligt med gravitation för att hålla kvar flyktiga ämnen.

Nu anser emellertid forskarna att månen sprutade ut gas i ett så våldsamt tempo att atmosfären kontinuerligt förnyades – och försvann först 70 miljoner år senare.

Månsten avslöjar atmosfären

Upptäckten gjordes när forskarna fann spår av koloxid, väte och syre samt svavel och andra flyktiga ämnen i de gamla månstenarna.

Därefter kartlade de månens lavatäckta slätter och beräknade hur mycket gas som en gång följt på den livliga vulkaniska aktiviteten. Det räckte alltså för att bilda en atmosfär.

Forskarna anser att rester av atmosfären finns som is runt de kalla, mörka områdena vid polerna. Det är goda nyheter för framtidens rymdresenärer, som kanske kan hitta vatten, väte och syre på månytan.

###

Bombardemang fick vulkaner att svämma över

Månen fick sin atmosfär för mellan 4,1 och 3,8 miljarder år sedan. Då träffades solsystemet av kometer och asteroider i mängder och månen reagerade med en serie vulkanutbrott.