LIVE: Nasa avslöjar banbrytande nyhet om månen

Nasa livesänder avslöjandet av en banbrytande ny upptäckt om månen som gjorts med det flygande teleskopet SOFIA.

Den amerikanska rymdorganisationen Nasa har annonserat de ska offentliggöra en ”spännande ny upptäckt” på månen.

Nyheten publiceras nu på måndagen den 26 oktober klockan 17.00 under en direktsändning.

Direktsändningen går att se i videon och nyheten publiceras på Illustrerad Vetenskap direkt efter att den offentliggjorts.

Upptäcken ”bidrar till Nasas insats för att få mer kunskap om månen som en del i utforskningen av rymden”, skriver Nasa i ett pressmeddelande.

Nasa indikerar dessutom att upptäckten kan ha betydelse för det pågående Artemisprogrammet som kommer att ta den första kvinnan och nästa man till månen 2024.

Det långsiktiga målet med programmet är att skapa en permanent bas på månen som även kan fungera som en språngbräda för de första astronautererna på Mars på 2030-talet.

ERBJUDANDE TILL DIG: Få åtkomst till sensationella nyheter

Med en digital prenumeration på Illustrerad Vetenskap är du bara ett klick bort från nyheter om allt från liv i rymden till forskning om coronavirus.

Just nu ger vi dig de första 14 dagarna för 0 kronor – helt utan bindningstid!

När du tecknar en digital prenumeration på Illustrerad Vetenskap får du även åtkomst till vår app där du kan lyssna på hundratals artiklar. Klicka här och ta del av det fantastiska erbjudandet.

Flygande teleskop har studerat månen

Det är det flygande teleskopet Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy, SOFIA, som ligger bakom den nya upptäckten.

Teleskopet sitter i en Boeing 747-jumbojet, som har förstärkts kraftigt i bakkroppen så att skrovet ska hålla när astronomer öppnar en stor skjutdörr i planets sida på 13 700 meters höj.

Flyvende teleskop på en jumbojet

Till skillnad från rymdteleskop kan SOFIA uppdateras och justeras varje gång flygplanet landar.