Kosmisk strålning ställer hårda krav på månuppdrag

Nya mätningar visar hur länge astronauter kan befinna sig på månen utan att risken för exempelvis cancer ökar.

Foster + Partners/ESA

Den kinesiska sonden Chang’e 4 som befinner sig på månen har gjort de första exakta mätningarna av den kosmiska strålningen på ytan.

Mätningarna har utförts med det tyska instrumentet LND, och resultaten har publicerats av forskare vid German Aerospace Center i Tyskland.

Chang'e-4-luotaimella tehdyt mittaukset osoittavat, että astronautit voivat oleskella Kuussa elämänsä aikana enintään 700 vuorokautta.

© CNSA & NAOC

Mätningarna visar att en astronaut på månen utsätts för en strålningsnivå som är 200 gånger högre än här på jorden, där vi skyddas av magnetfältet och atmosfären.

Nivån är därmed 2,6 gånger högre än vad astronauter på rymdstationen ISS utsätts för.

Cancerrisken får bara öka med tre procent

Strålningen på månen består av partiklar från solen och från supernovaexplosioner i yttre rymden, och i stora doser kan den öka risken för cancer.

Det ställer krav på bättre skydd för de astronauter som Nasa ska skicka till månen 2024, och särskilt för de astronauter som senare ska arbeta på en permanent bas.

Astronautteja voitaisiin suojella kosmiselta säteilyltä upottamalla kuuasema syvälle Kuun kamaraan.