Månen

Se bland annat den 86 kilometer breda Tychokratern på månens södra del. Precis på kanten av månens skuggsida framhävs landskapets former än mer av skuggor.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Kom riktigt nära månens meteorithärjade landskap

I slutet av februari närmar sig månen vår jord och den välkända himlakroppen avslöjar sina imponerande detaljer. Så smyg ut i vintermörkret och gå på kosmisk upptäcktsfärd på månen.

26 februari 2018 av Jesper Grønne

Den 27 februari befinner sig månen på den punkt i sin månatliga bana då den är som närmast jorden.

Det kallas perigeum och månen tar då cirka 14 procent mer plats på himlen än när den är på sin mest avlägsna punkt i banan.

perigeum befinner sig månen i genomsnitt 363 396 kilometer från jorden. Cirka två veckor efter perigeum når månen sin mest avlägsna punkt, apogeum, som är 405 504 kilometer bort.

När månen är nära jorden är det lättare att se dess spektakulära meteoritkratrar, bergskedjor, raviner och vidsträckta slätter.

Gör så här

• Gå ut efter mörkrets inbrott nätterna runt den 27 februari. Vid 22-tiden står månen högt på himlen i sydlig riktning och är lätt att se – även i städer. Därefter rör den sig nedåt och västerut.

• En vanlig kikare ger en betydligt klarare bild av månen än vad du kan se med blotta ögat. Den avslöjar små detaljer som annars är omöjliga att se.

• Om du har ett teleskop utan motor så rikta det mot månens högra kant. Därefter kan du följa med samtidigt som månen sakta rör sig genom ditt synfält. Teleskopet avslöjar extremt fina detaljer av månens yta.

Få en läcker kikare, en guide till årets stjärnhimmel och två nummer av Illustrerad Vetenskap för bara 99 kronor inklusive porto.

Meteorit krater