Stjärnhimlen komet

Den 11 mars 2018 kan du se kometen 74P/Smirnova-Chernykh med ett litet teleskop.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Mångårig isklump kommer på besök

Den bildades i solsystemets yttersta delar för 4,5 miljarder år sedan. Nu kommer kometen 74P/Smirnova-Chernykh på besök och du kan se den kosmiska snöbollen med hjälp av ett teleskop.

8 mars 2018 av Jesper Grønne

Den 11 mars närmar sig kometen 74P/Smirnova-Chernykh jorden. Samtidigt är jorden placerad mitt emellan kometen och solen, och därmed befinner vi oss i en idealisk position för att se hur solen lyser upp den stora isklumpen

Kometer har ofta en svans av damm efter sig. Utöver det kan kraftig solvind blåsa gas från kometen så att det bildas en svans av gas. De är dock sällan tillräckligt starka för att kunna ses från jorden.

Även om 74P/ Smirnova-Chernykh är närmare jorden än vanligt är den fortfarande cirka 2,5 gånger längre bort än solen.

Få fler nyheter från vetenskapens värld med Illustrerad Vetenskaps NYHETSBREV

Kometen 74P/Smirnova-Chernykh har inte befunnit sig i närheten av jorden sedan 2009, men i mars kan du se den mångåriga isklumpen om du riktar ditt teleskop mot stjärnbilden Lejonet.

Så gör du

• Omkring midnatt efter den 11 mars kan du se 74P/Smirnova-Chernykh nära stjärnbilden Lejonet – mitt emellan Karlavagnen och horisonten i sydlig riktning.
  • Kometen är synlig hela natten, men rör sig gradvis mot väster och närmare horisonten. Den går även att se de följande nätterna, men lyser då svagare.

• Du behöver ett teleskop för att se 74P/Smirnova- Chernykh. Kometen lyser svagare än solsystemets planeter men starkare än Pluto. Ett ljusstarkt teleskop med en stor öppning – gärna mer än åtta tum – är bäst .

VISSTE DU ATT

Kometen 74P/Smirnova- Chernykh är 4,5 kilometer i diameter.

Det gör den lika stor som det högsta berget i Alperna, Mont Blanc, och cirka hälften så stor som den meteorit som utrotade 75 procent av livet på jorden för 66 miljoner år sedan.

Mont blanc