Komet bjuder på en svärm av stjärnfall

Varje år i april brakar jorden in i kometen Thatchers svans av stoft och småsten och ger upphov till ett regn av stjärnfall. Faktum är att du kan se upp emot 20 stjärnfall i timmen natten mellan den 21 och 22 april.

Om Lyriderna

Det tar kometen Thatcher 415 år att färdas ett varv runt solen. Kometen har inte besökt den inre delen av solsystemet – där jorden befinner sig – sedan 1861, och den återvänder inte förrän år 2276.

Trots det hamnar jorden i slutet av april varje år mitt i kometens rester. När det sker kan du under tidiga morgontimmar se det regn av stjärnfall som kallas Lyriderna.

Namnet Lyriderna

Svärmen har fått sitt namn för att stjärnfallen ser ut att komma från stjärnbilden Lyran, som är relativt lätt att hitta eftersom Vega – himlens femte ljusstarkaste stjärna – återfinns där.

Kometdamm förvandlas till stjärnfall

Kometer består av sten, stoft och is, och när de förflyttar sig genom solsystemet kvarlämnar de stoft och stenbumlingar. Deras bana blir som ett långt band av kometrester.

I slutet av april hamnar jorden mitt i detta band, vilket resulterar i att stoft och småstenar störtar in i vår atmosfär med omkring 177 000 kilometer i timmen och sedan brinner upp som stjärnfall.

Under mörka förhållanden kan du vanligtvis se mellan tio och 20 stjärnfall under en timme.

Guide till Lyriderna

GÖR SÅ HÄR

• När?

Lyriderna syns under andra halvan av april och kulminerar natten mellan den 21 och 22 april. Bäst chans att få se dem är mellan klockan 02 och 03 på morgonen den 22 april.

• Var?

Klockan tre hittar du stjärnfallens källa 60 grader ovanför den sydöstra horisonten, det vill säga högt över ditt huvud. Stjärnfallen ser ut att komma från den punkten, men kan dyka upp överallt på himlen.

• Fotomöjlighet?

Om du vill ta bilder av stjärnfallen kan du använda ett stativ, ett brett vidvinkelobjektiv och en intervallutlösare till kameran så att den själv kan ta bilder medan du njuter av föreställningen.