Bakom fenomenet: Kometer är kosmiska tidskapslar

1577 upptäckte den danska astronomen Tycho Brahe den första kometen på natthimlen. Efter drygt 400 år avslöjar astronomerna fortfarande hemligheter om de kosmiska höghastighetslämningarna.

Kometer är kosmiska tidskapslar.

En gång var de tecken på gudarnas vrede, men nu är de en viktig bricka i det pussel som astronomer sedan 1500-talet har försökt lägga.

Som projektiler susar kometerna fram genom rymden och ligger till grund för svaren på några av mänsklighetens största frågor.

© E. KOLMHOFER & H. RAAB/JOHANNES-KEPLER-OBSERVATORY, LINZ, AUSTRIA

Kometer i tal

Utforskning

Den 12 november 2014 lyckades man för första gången landa ett av människan skapat föremål på en komet.

Det var då ESA (European Space Agency) landade sonden Rosettas landningsmodul på kometen 67P.

Resan ut till kometen var lång och Rosetta passerade jorden tre gånger och Mars en gång innan farkosten slungades ut i rymden och in i kometens bana.

Själva landningen gick inte perfekt eftersom modulen hamnade i skugga och därför snabbt fick slut på ström. Under de efterföljande två åren kretsade sonden dock runt 67P, vilket visade sig bära frukt.

2014 skrev rymdsonden Rosetta historia med sin bristfälliga landning på kometen 67P.

© ATG MEDIALAB/ESA

Med hjälp av Rosettas instrument hittade forskarna bland annat grundämnena syre och fosfor samt aminosyran glycin, som förångas från kometen.

De ämnena är några av livets viktigaste byggstenar och ger ytterligare stöd till teorin att det var kometer som sådde livets frö på jorden.

Milstolpar

Den första kometen observerades av en dansk astronom 1577. Därefter har de kosmiska stenarna susat förbi astronomernas teleskop med blixtens hastighet.

1577: Tycho Brahe hittar komet i rymden

Den danske astronomen Tycho Brahe observerar en komet och drar slutsatsen att den är längre bort än månen. Förr trodde man att de uppstod i atmosfären.