Bakom fenomenet: Kometer är kosmiska tidskapslar

1577 upptäckte den danska astronomen Tycho Brahe den första kometen på natthimlen. Efter drygt 400 år avslöjar astronomerna fortfarande hemligheter om de kosmiska höghastighetslämningarna.

Kometer är kosmiska tidskapslar.

En gång var de tecken på gudarnas vrede, men nu är de en viktig bricka i det pussel som astronomer sedan 1500-talet har försökt lägga.

Som projektiler susar kometerna fram genom rymden och ligger till grund för svaren på några av mänsklighetens största frågor.

© E. KOLMHOFER & H. RAAB/JOHANNES-KEPLER-OBSERVATORY, LINZ, AUSTRIA

Kometer i tal

• 2061

är det år då Halleys komet nästa gång passerar solsystemets inre och därmed kan ses på himlen.

• 3591

kometer känner forskarna med säkerhet till. Forskarna uppskattar dock att det finns miljardtals kometer.

• 45

kilo vägde landningskapseln från Nasas Stardust-rymdfarkost. 2006 skrev den historia genom att för första gången hämta prover från en komet till jorden.

• 3000

kometer har farkosten Solar and Heliospheric Observatory hittat sedan den skickades upp i omloppsbana runt solen 1995.

• Cirka 0,07

ljusår från solen återfinns, enligt forskarna, Oorts kometmoln.
    Där finns de flesta av solsystemets kometer.

• 1995

var det år då amatörastronomerna Alan Hale och Thomas Bopp fick syn på en av de tydligaste kometer som någonsin registrerats: Hale-Bopp.

• 2.3

miljoner kilometer var avståndet mellan jorden och Lexells komet, som är den som har kommit närmast.

Utforskning

Den 12 november 2014 lyckades man för första gången landa ett av människan skapat föremål på en komet.

Det var då ESA (European Space Agency) landade sonden Rosettas landningsmodul på kometen 67P.

Resan ut till kometen var lång och Rosetta passerade jorden tre gånger och Mars en gång innan farkosten slungades ut i rymden och in i kometens bana.

Själva landningen gick inte perfekt eftersom modulen hamnade i skugga och därför snabbt fick slut på ström. Under de efterföljande två åren kretsade sonden dock runt 67P, vilket visade sig bära frukt.

2014 skrev rymdsonden Rosetta historia med sin bristfälliga landning på kometen 67P.