Precis som månen har Venus olika faser och dessa går att se med hjälp av en kikare.

© SHUTTERSTOCK
Universum - Solsystemet

Kom närmare Venus med en vanlig kikare

Den 17 maj träder vår brännheta grannplanet fram tydligt på himlen. Med hjälp av en vanlig kikare kan du se gränsen mellan planetens ljusa och mörka sida.

Venusär lätt att se, först och främst eftersom planeten befinner sig väldigt nära jorden – men också på grund av att planeten är insvept i ett tätt lager moln som reflekterar solljuset precis som en spegel.

Med blotta ögat är Venus inget annat än en lysande prick, men bara genom att titta i en kikare eller ett litet teleskop kan man se att planetens skiva inte är helt full.

Till skillnad mot andra synliga planeter som exempelvis Mars och Jupiter visar sig Venus aldrig på himlen en hel natt. Den är alltid antingen ett morgon- eller ett kvällsobjekt och befinner sig vid horisonten i närheten av solen.

Man skulle kunna tro att Venus lyser starkare allt eftersom den ökar, men det är faktiskt precis tvärtom.

Planeten blir mer och mer full varefter dess avstånd till jorden ökar. Och ju längre ljuset behöver röra sig för att nå ned till oss, desto svagare blir det.