Kan det verkligen stämma att Merkurius är jordens närmaste granne?

Venus är känd som jordens närmaste granne, men jag har läst att det i själva verket är Merkurius. Stämmer det och har vi i så fall misstagit oss från första början?

Goddard/nasa

Venus är den planet i solsystemet som kommer närmast jorden. När de två planeternas omloppsbana möts, vilket sker var 584:e dag, är avståndet mellan dem 38 200 000 kilometer.

Det är cirka 100 gånger längre än de 384 400 kilometerna till månen.

Ny beräkning avslöjar fel

År 2019 visade emellertid nya beräkningar att Merkurius faktiskt ändå är vår närmaste granne – i genomsnitt – och det trots att Merkurius befinner sig nästan dubbelt så långt bort som Venus när den befinner sig närmast jorden, nämligen 77 300 000 kilometer.

Merkurius vinner i omkörningsfilen

Venus kommer klart närmast jorden, men Merkurius befinner sig för det mesta ändå närmare jorden.

Beräkningarna har utförts av tre forskare från bland annat Nasa, som kallar sin matematiska modell punkt-cirkel-metoden.

Forskarna har mätt genomsnittet av alla avstånd mellan varje punkt på den ena planetens bana till varje punkt på den andra planetens bana, i stället för genomsnittet mellan två planeters maximala och minimala avstånd till varandra. Den här metoden visar att Merkurius faktiskt är vår närmaste granne.

För att testa sitt nya sätt att beräkna det genomsnittliga avståndet mellan två himlakroppar i olika omloppsbanor runt ett gemensamt centrum gjorde forskarna en 10 000 år lång datorsimulering av solsystemet.

Ny beräkning visar korrekta avstånd

Med ett nytt sätt att räkna, den så kallade punkt-cirkel-metoden, har forskare räknat ut att Merkurius i genomsnitt befinner sig närmare jorden än Venus. Se de genomsnittliga avstånden från jorden här:

• Merkurius:

• Uranus:

2 874 373 488 kilometer

• Neptunus:

4 496 313 602 kilometer

Punkt-cirkel-metoden är inte helt exakt, eftersom planeternas banor inte är perfekta cirklar och deras omloppsbana runt solen inte heller ligger i samma plan.

Simuleringen visade att punkt-cirkel-metoden emellertid som mest skilde sig 0,25 procent från verkligheten, medan den gamla tekniken, med genomsnittet mellan två planeters maximala och minimala avstånd till varandra, hade hela 67,15 procents avvikelse.

Den nya beräkningsmetoden visar också att Merkurius faktiskt är den planet som i genomsnitt befinner sig närmast ALLA planeter i solsystemet, till och med Neptunus.