Junoljud

Juno fångar ljudet av Jupiter

Nasas Junosond fortsätter att skicka information om Jupiter till jorden. Nu har sonden med hjälp av radiosignaler spelat in ljudet av gäsjättens norrsken. Och det påminner om judet från en skräckfilm.

Ytan består av gas, stormarna är gigantiska och ljudet är som hämtat ur en skräckfilm.

På sin färd runt solsystemets största planet har sonden Juno inte bara tagit bilder av Jupiteroch dess månar. Sonden har även använt sig av andra mätinstrument och bland annat spelat in ljudet av den enorma gasplaneten.

Och föga förvånande låter det som något från en annan värld. En ohygglig sådan.

Ljudet är manipulerat

Ljudet som Juno har spelat in kommer från Jupiters norrsken och är kraftigt manipulerat. Sonden har fångat upp radiosignaler som norrskenet har sänt ut. Signaler som vi normalt inte kan höra.

Men ljudet har uppstått genom att radiosignalerna har flyttats över till det hörbara spektrumet av radiovågor. Ungefär som ett avtryck av planetens ljud.

Ljudet i videon har också fått en markant högre hastighet. Det är inspelat under 13 timmar, men spelas upp en hastighet så att det bara varar i 25 sekunder.

Uppdrag med våldsamt slut

Det är Nasa som ligger bakom Juno-uppdraget, som ska avslöja Jupiters hemligheter. Det har tagit sonden fem år att komma fram till Jupiter och den la sig i omlopp runt planeten den 5 juli.

Fram till nu har den bara genomfört ett enda varv runt gasjätten, men den 19 oktober ska sonden enligt planen lägga sig i omlopp ännu närmare Jupiter. Där kan den genomföra ett varv på 14 dagar.

Totalt ska sonden utföra 35 varv innan den kastas till sin död mot planeten. Astronomerna hoppas att då kunna ge en bild av vad Jupiter döljer under sitt täta molntäcke.