I mitten av september dyker Merkurius upp över den östra horisonten strax före soluppgång. Där får den sällskap av andra planeter, stjärnor och månen. Du kan se den kosmiska paraden med blotta ögat eller med en kikare. På bilden syns Merkurius till vänster och Venus till höger.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK
Universum - Solsystemet

Jordens grannar möter varandra

I september träder Merkurius fram på himlen och den lilla planeten hamnar alldeles i närheten av Venus, Mars och månen. Så ta fram kikaren och njut av det unika astronomiska skådespelet.

Merkurius är så nära solen att den vanligtvis döljs av solens ljus. Men den 12 september når planeten tillräckligt långt bort från solen – från jorden sett – och blir synlig innan gryning. Med en kikares hjälp kan du se Merkurius dag- och nattsida.

Den 16 och 17 september hamnar Merkurius och Mars nära varandra på himlen. Planeterna går att se över horisonten i öst en timme innan solen går upp.

Den 18 september dyker Venus upp över horisonten kl. 03.57. En kvart senare stiger månen upp och 45 minuter därefter kan du se Mars – följd av Merkurius sex minuter senare.

Så gör du

• Gå upp innan kl. 03.57 om vädret är klart den 18 september och välj en plats med fri sikt mot horisonten i öst. En kikare kan hjälpa dig att hitta de olika himlakropparna.
  • Om du inte är så morgonpigg, vänta då till en timme före soluppgång. Då är samtliga fem himlakroppar synliga cirka 5-15 grader över horisonten.
  • För att få tydliga bilder av den kosmiska uppvisningen behöver du ett stativ till din kamera. Ett vanligt objektiv räcker för att fånga samtliga himlakroppar på en och samma bild – du behöver varken vidvinkelobjektiv eller teleobjektiv.