Norrsken_Aurora
Universum - Jorden

Varför är norrsken oftast grönaktigt?

Norrsken är ett av våra vackraste fenomenen här på jorden. Men vad är det som gör att ljusshowen vid polerna uppstår, när är den egentligen lättast att se och förekommer fenomenet på andra planeter? Lär dig mer om det dansande gröna ljuset på natthimlen.

Vad är norrsken?

Den gemensamma termen för norrsken och sydsken är polarsken. Anledningen till detta namn är att partiklar från solen i sitt möte med jordens magnetfält rör sig i riktning mot de magnetiska polerna och skapar det spektakulära ljuset.

Norrsken och sydsken uppstår när partiklar skickas ut från solen i samband med solvindar. Dessa elektriskt laddade partiklar har högre energi vid norrsken än normalt när de skickas mot jorden.

När de kraftfulla partiklarna kolliderar med jordens atmosfär och magnetfält frigörs energi och det är just detta som gör att det gröna ljuset på himlen uppstår.

Processen som leder till norrsken sker cirka 100 kilometer ovanför jordens yta. Men kraften från partiklarna är så intensiv att den tydligt kan ses från jorden.

Var kan man se norrsken?

Norrsken går vanligtvis bara att se i ett bälte runt jorden på mellan 60 och 70 grader norrut, medan sydsken på motsvarande sätt är som mest aktivt på mellan 60 och 70 grader söderut.

När solen är extra aktiv kan man dock ha tur och få se se polarsken ända ned på cirka 50 grader vilket i Europa motsvarar norra Centraleuropa.

I regel går norrsken att se i de norra delarna av Skandinavien, Island, södra delen av Grönland, Kanada och centrala Alaska.

Närmast polerna kommer polarskenet i princip dansa över hela himlen. Denna form av dans och böljande vågor beror på att när solens laddade strålar flyttar sig så flyttas även polarskenet, vilket gör att det ser ut som att det rör sig. Längre bort från polerna uppträder ljuset ut som strålar eftersom magnetfältet är annorlunda där.

I videon här kan du se hur det gröna ljuset dansar på natthimlen.

Varför ser norrskenet grönt ut?

Norrskenets färg beror på vilka atomer eller molekyler de laddade partiklarna från solen träffar. Vanligtvis träffar partiklarna syreatomer på drygt 100 kilometers höjd, och dessa kollisioner leder till det gröna ljuset.

På den höjden har solljuset delat upp en bråkdel av syret i atmosfären till fria syreatomer och när en laddad partikel från solen träffar en syreatom leder kollisionen till att en elektron i atomen hamnar i ett högre energitillstånd. När elektronen hoppar tillbaka till ett lägre energitillstånd avges ljus med en viss våglängd, nämligen den karakteristiska gulgröna färgen.

Om partiklarna kolliderar med syreatomer högre upp i atmosfären kan det leda till en annan reaktion, så att rött ljus sänds ut, och om partiklarna kolliderar med kväve närmare jorden kan detta skapa ett lila norrsken.

Olika färger på polarsken beror alltså på vilken höjd kollisionerna sker.

Norrsken färger

Norrsken och myter

Det spektakulära naturfenomenet norrsken figurerar i många berättelser och myter och har gjort så sedan tidernas gryning.

I den nordiska mytologin var norrsken ett tecken på ett staket som byggts av asagudarna för att hålla jättarna borta från Midgård, det vill säga mänsklighetens värld.

Under vikingatiden ansågs norrsken vara en reflektion av valkyriornas (de kvinnliga stridsgudinnornas) rustningar. Valkyriorna avgjorde enligt den nordiska mytologin vem som skulle dö och vem som skulle överleva en strid. Därför ansågs norrsken vara ett förebud om att ett stort krig var på väg.

Finns polarsken på andra planeter?

Polarsken existerar inte bara här på jorden. På samtliga planeter som har en atmosfär uppstår ljusreaktioner på grund av solvindens partiklar, men det behövs ett magnetfält för att samma ljusstrukturer ska uppstå som på jorden.

Polarsken på Jupiter

Saturnus och Jupiter har magnetfält som ligger parallellt med respektive planets rotationsaxel och därför bildas en ring av ljus runt planeternas nord- och sydpol. När magnetfältet inte löper parallellt med planetens axel, som exempelvis på Uranus och Neptunus, blir bilden mer rörig.