Earth in flames

Sex vägar till jordens undergång

Om cirka fem miljarder år kommer solen att börja svälla. Den röda jätten kommer att grilla livet på jorden och koka upp haven. Men domedagen kan inträffa långt innan dess. Vi tittar närmare på de sex katastrofer som kan leda till jordens undergång.

Orsakerna till jordens undergång kan vara många och några kan inträffa redan i morgon. Säkert är dock att vårt klot endast kan existera maximalt i cirka fem miljarder år till.

Vid den tiden kommer solen att ha förbrukat allt sitt väte och börjat förvandla sig till en röd jätte. Vår stjärna sväller upp, slukar de innersta planeten och grillar allt liv på jorden.

1. Komet träffar jorden

Hela mänskligheten kan vara i fara, eftersom jordens klimat påverkas av den enorma explosionen. Med en realistisk förvarning på bara några veckor har vi i realiteten inget att ställa upp mot hotet.

2. Supervulkan får utbrott

Lokalt blir förödelsen total. Globalt förändras klimatet och jordbruket slås ut. Ingen vet när nästa supervulkan får utbrott. Allt vi kan göra är att evakuera de kringboende.

3. Jordens magnetfält försvinner

Magnetfältet bildas av rörelser i jordens flytande kärna och skyddar oss mot strålning från rymden. Om kärnan stelnar försvinner magnetfältet och solvinden kommer så sakteliga att dra bort jordens atmosfär och döda allt liv.

4. Hypernova uppstår i grannskapet

Ozonskiktet förstörs för flera år, om en stor stjärna exploderar och utsänder gammastrålning. Stora grupper av organismer kommer att dö ut. Vi kan försöka förutse var hypernovor kommer att uppstå, men i verkligheten kan vi inte göra något.

5. Kollision med Mars

Om en grannplanet som Mars träffar oss som följd av förskjutningar i solsystemet, kommer allt liv att utplånas och jorden att förändra utseende. Om detta skulle inträffa, kommer det emellertid att bli först efter tre miljarder år, så människan är troligen utdöd om eller när händelsen inträffar

6. Asteroid kraschar mot jorden

En asteroid är tyngre men långsammare än en komet, men konsekvenserna är desamma. En kollision på land kommer att skapa en gigantisk krater.

Slår asteroiden ned i havet kommer miljontals människor att dö i en tsunami. Om en asteroid upptäcks i tid, kan den kanske knuffas ur kurs av en raket eller en atombomb.

Jordens undergång är inte universums undergång

Jordens undergång kommer bara vara en parentes i universums liv. Det stora kosmoset lever vidare ... i åtminstone 450 miljarder år till. Läs vår artikel om världsalltets absolut sista suck.